Pages

keskiviikko 21. syyskuuta 2016

Pilates

Joskus aina täällä mun blogissa vilahtaa tämä Pilates asia, eli joskus innostus tekemään pilatestreeniä ja sitten se taas lopahtaa. No nyt on taas se innokas aika.

Kaapissa on vuosia pyörinyt tämä kuva kirja, Method Putkisto ja Pilates. Olen sitä aina välillä kurkkinut, mutta jotenkin todennut vaikeaselkoiseksi ja ylipäätänsä turhaksi kun olen kuitenkin pilates-tunneilla käynyt ja kotitreeniäkin osannut tehdä.

Nyt kuitenkin mietin, että muistankohan mä itse treeniä tehdessäni kuitenkaan niitä hengityksiä oikein ja teenkö siis liikkeitäkään oikein, joten kaivoin tämän kirjan ja tein kirjan ohjelman kertaalleen läpi. Liikkeet toki on tuttuja, mutta oli hyvä palauttaa mieleen jokainen pienikin asia. Sillä nekin ovat tässä lajissa tärkeitä.

Kun luin tarkkaan ohjeet ja tein sitten liikkeitä niiden mukaan, ekalla kerralla hurahti 40 minuuttia. Myöhemmällä kerroilla on mennyt 20-30 minuuttia.

Ja miksi oikeastaan tästä halusin kirjoittaa, oli se, että se toimi! Jo ensimmäisen kerran jälkeen huomasin isoja muutoksia. Mullahan on ollut näitä selkävaivoja pitkin kesää ja syksyä ja juoksin hierojalla ison rahan edestä. Tuntui että vaivat palaa samantien, varsinkin pitkä selkälihas ja alaselkä olivat ihan koko ajan jumissa. Ja nyt kun joudun opiskelemaan (=istumaan), niin sekin alkoi tuntua puuduttavalta. Selkä menee notkolle eikä jaksa pitää ryhtiä, monelle ylipainoiselle varmasti tuttu fiilis, olkapäät valuu eteen ja on tosi vaivalloista yrittää oikaista se selkä, pahimmillaan se kipeytyy siitäkin. Peilistä kun katsoi omaa istumisasentoa, niin olihan se ihan hirveän näköistäkin. Vatsa pönöttää eteen ja yläselkä on kyttyrällä.

Mun tapauksessa on kysymys tietenkin siitä kolmannesta raskaudesta, joista en oikein ole toipunut. Lantionpohjalihaksia treenaan epäsäännöllisen säännöllisesti ja sekin puoli on vähän vaiheessa. Pilateksesta monet sanoo, että samalla treenautuu lantionpohjakin, joten kovat on mulla odotukset.

No, se ensimmäinen 40 minuuttia oli tuskainen treeni. Mutta kun nousin sen jälkeen lattialta seisomaan tekemään loppurullauksia, tuntui että tämä seisominenhan tuntuu ihan vaivattomalta. Selkä asettui ryhtiin aivan automaattisesti. Siis että ihme on tapahtunut!

Nyt olen tehnyt usean kerran viikossa tätä treeniä, yleensä noin 20 minuuttia kerrallaan vähän liikkeitä ja toistoja vaihdellen ja on muuten ihan eri olo.

Ja mitä se Pilates on? Usein puhutaan syvien lihasten treenaamisesta, mutta syviä lihaksia meillä ei varsinaisesti ole vaan kyse on kehon keskivartalon tukilihaksista. Itse huomasin jopa, että salilla tietyissä liikkeissä, missä keskikroppaa piti pitää jännittyneenä (esimerkiks maastaveto) niin ei oikein jaksanut. Näitä tukilihaksia treenaamalla saavuttaa siis myös salilla etua. Lihakset muuten auttavat kaikissa päivittäisissä toimissa kuten kävelyssä tai kumartelussa.

Eräs tuttavani kommentoi joskus Pilatesta tylsäksi, mutta synnyttäneillä naisilla joilla on raskauden aikana tullut erkaantuma vatsalihaksiin on erityisen tärkeää saada nämä tulikilihakset kuntoon. Tukevat siis palautumista myös raskaudesta. Treeni itsessään on mielenkiintoinen, liikkeitä tehdään 5-8 toistoa ja niissä on tiukasti hengitys mukana (vähän kuin joogassa). Hengitys menee nenän kautta sisään ja suun kautta ulos, hengitykseen liitetään keskivartalon hallinta mukaan eli uloshgityksellä jännitetään vatsalihakset ja ikäänkuin painetaan niillä ilma keuhkoista ulos. Treeni on tosiaan aika nopea koska liikkeitä tehdään vähän per liikesarja. Toki sarjoja voi toistaa oman jaksamisen mukaan, mutta pienelläkin määrällä saavuttaa jo tuloksia.

Treeni vaatii keskittymistä, joten mä en ainakaan voi sitä tehdä jos lapset pyörii jaloissa. Ja tuo 1,5 vuotias typkkää kiipeillä mun päälle kun makaan joten....

Sitä en osaa sanoa, vaikuttaako tänä keskivartalon muotoihin mitenkään. Netin keskustelupalstoilla joku väittää että vaikuttaa, toinen että ei... Tottakai ryhdin korjautuminen vaikuttaa ulkoiseen olemukseen, mutta että oikein senttejä lähtisi... no sitä odotellessa!

Eilen olin jazz-tanssissa ja tuntui että sielläkin sain pidettyä ryhdin vaivattomammin. Toki nyt on pohkeet ihan jumissa, senverran siellä noustiin varpailleen koko ajan...

YouTubesta löytyy muutamia Pilates-jumppia suomenkielisenä ja enemmän sitten englanniksi. Toisin kuin Jooga, Pilateksen englanninkielinen sanasto on helpohkoa joten luulisi että englanninkielistäkin videoita voi hyödyntää. Ja sitten on nämä Yoogaiat sun muut palvelut, sekä kirjat.

Suosittelen lämpimästi!

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki kommentointi on tervetullutta - risut ja ruusut. Kiitos!