Pages

sunnuntai 28. elokuuta 2016

the väsymys

Mikähän siinä on, että havahdun näihin asioihin aina ihan yhtäkkiä? Rupesin tuossa muistelemaan kesän surkeaa treenimäärää ja sitä kesäkuun alkuista päivystyskäyntiä hengenahdistukseen liittyen joka diagnosoitiin siitepölyperäiseksi. 

Olen miettinyt myös tätä taloa, voiko tässä sittenkin olla ilmanlaatuongelmaa. Ja monenmoista. 

Huomasin myös omakantaa katsoessani, että keväiset (15) kilpirauhasarvot oli jääneet katsomatta ja siellä se tsh taas paukkui yli kolmen ja t4v taas keikkui alarajalla. Mutta noilla arvoilla ei mua hoideta edelleenkään. 

Eilen juttelin yhdessä faceryhmässä asiasta ja lähinnä siis kova väsymys ja hengästyminen/hengenahdistus mietitytti sekä nämä jatkuvat lihasjumit. Astma on nyt poissuljettu ja joku ehdotti anemiaa. 

Onhan mulla ollut aneemiaa aina silloin tällöin pitkin elämää, mutta että voisiko se nyt sitten olla oikeasti vakavaa. Tämä kesä on pitkälti mennyt niin, etten jaksa juuri mitään. Jos olen saanut nukuttua pitkään, jaksan aamupäivällä pari tuntia (oli muuten outo olo kun tajusin, etten ole väsynyt) jonka jälkeen alan taas väsyä. Treeni, lyhytkin, väsyttää kovin ja loppupäivä tekis mieli notkua sohvalla. Ei ole yhtään minun tyyppistä suoraan sanottuna ja vasta nyt havahduin asiaan. Ja kuten moni tietää, väsymys laskee myös mielialaa. Typykin nukkuu kohtalaisen hyvin, lähinnä herään itse 1-2 kertaa yössä. Noi meidän reissut on olleet mulle semmosia, että olen väkisin repinyt itsestäni sen jaksamisen. 

Olen niin väsynyt, etten muista/jaksa syödä, en muista ottaa lisäravinteita ja mieluiten lepäisin sohvalla koko päivän (mikä ei tietenkään ole mahdollista). Pienikin rasitus (ylämäki, lyhyt kahvakuula) hengästyttää kohtuuttomasti (ihmettelin miten keväällä vielä jaksoin pitkiä lenkkejä)...hassu juttu! Mutta nyt täytyy varata aika lääkäriin ja verikokeisiin! Toivottavasti saan paremman lääkärin, edelliskerralla tuumattiin vaan, että väsymys kuuluu lapsiperheen arkeen. Ei kuitenkaan tämmöinen väsymys, eihän? Olen tätä arkea elänyt jo 7 vuotta eikä tämmöistä ole ennen tullut vastaan. Vähän ehkä pelottavaakin. Toivottavasti löytyy syy jotta päästään hoitamaan!

4 kommenttia:

  1. Kun saat diagnoosin, se vois auttaa muakin. Täsmälleen samat oireet. Eilen jo diagnosoin itellä masennuksen, mutta onko se syy vai seuraus tästä ettei mihinkään kykene, sitä en tiedä. Ja siia selkeästi mielestäni fyysistä laatua tämä alkuperältään on.

    VastaaPoista
  2. Masennusta minäkin olen miettinyt, luvattoman paljon olen itkenyt tänä kesänä verrattuna aikaisempiin. Mutta kyllä se varmaan kuitenkin on enemmän väsymystä. Katsotaan sitten parin viikon päästä mitä lääkäri sanoo. Koska menen terveyskeskukseen niin odotusarvo on vähän huono, toivottavasti pääsen edes verikokeisiin.

    VastaaPoista
  3. Kannattaa sitten pyytää muutakin kuin hemoglobiini. Itsellä lähes krooninen anemia, nyt myös todettiin rautavarastojen tyhjeneminen. Sekä punasolujen (?) pieni koko, kuljettavat siis huonosti happea. Eli väsyttää, hengästyttää, henkeä ahdistaa, lihakset voimattomat...

    VastaaPoista
  4. Anonyymi kiitos vinkeistä! Ajattelin pyytää ainakin sitä rautavarasto (ferritiini) koetta mutta tunnetusti terveyskeskuksen yleislääköärit nyt varmaan ottavat vain jonkun verenkuvan ja hemoglobiiniarvot. Toivottavasti saan sen pyydettyä. Voihan se olla, että tässä on jotain muutakin.

    VastaaPoista

Kaikki kommentointi on tervetullutta - risut ja ruusut. Kiitos!