Pages

tiistai 5. huhtikuuta 2016

Liikunnan vaikutus laihtumiseen

Kuten meistä moni tietääkin, laihduttaminen tapahtuu syömällä - ei liikkumalla. Toki liikunta tekee hyvää laihduttajalle, mutta loppupeleissä sen merkitys on hyvin hyvin vähäistä. Ja ajan kuluessa se vähenee entisestään.

Lueskelin pitkästä aikaa Patrik Borgin Pöperöproffa-blogia ja tuli vastaan todella mielenkiintoista tietoa aiheesta liikunnan vaikutus. Tässä linkit kirjoituksiin
Liikunta ja paino - osa 1
Liikunta ja paino - osa 2

Näiden kahden postauksen välissä hän oli kirjoittanut myös kalorinlaskennasta (mm. ettei suosittele koskaan kenellekään alle 1500 kcal dieettiä - ups!!!) mielenkiintoisen kirjoituksen, josta myöhemmin lisää.



Joka tapauksessa, tuo liikunnan vaikutus painonpudotukseen. Jokainen meistä laihduttajista on syöttänyt joskus ruokiaan johonkin kalorilaskurin tapaiseen sovellukseen ja huomannut, että kovalla treenillä saa kulutettua paljon energiaa (ja että ehkä voi jopa syödä vähän enemmän). Tutkimuksien mukaan se on todella vähäistä, mitä liikunta lisää energiankulutusta eikä sen varaan kannata laskea ollenkaan. Varsinkin, jos on jo pidempään liikkunut (kuten minä, eipä ihmekään etten laihdu...). Toisekseen liikunta lisää ruokahalua, tottakai. Ja kolmannekseen liikunta saattaa passivoida muussa arkiliikunnassa!

Oletteko koskaan huomannut? Mä viimeks eilen kävin 45 minuutin hölkällä ja sen jälkeen teki mieli vaan maata koko päivä sohvalla. Tottakai sitä on kunnon liikunnan jälkeen väsähtänyt eikä välttämättä jaksa kovin paljoa touhuta. Onko se kuitenkin parempi lisätä sitä arkiliikuntaa kun liikuntaliikuntaa. Tietysti molempi parempi. Jaksatteko?




Toisaalta, jos liikkuu paljon (olikohan se 240 minuuttia viikossa tai enemmän) niin liikunnan vaikutus painonpudotukseen on suurempi. Se tarkoittaa vähintään 4 tunnin treeniä viikossa, joka mulla ei kyllä usein toteudeu koska yksittäiset treenit on lyhyempiä.

Joka tapauksessa liikunta liikunnan vuoksi on tosi hyvä juttu. Liikunta laihdutuksen tukena, no, hieman kyseenalainen juttu. Kun ei oikeastaan autakaan ja ei niitä kaloreitakaan lisää. On se ihmeellinen tämä meidän kroppa kun se sopeutuu ihan kaikkeen. Niin säästöliekin kautta alhaisiin kaloreihin kun taas liikunnan kautta energiantarpeen vähenemiseen. Ei halua päästää irti, ei sitten millään.

Patrikin mukaan painonhallinta on aina niin helppoa ja yksinkertaista? Miks me siitä niin vaikeaa tehtäisiin? Mitä enemmän sitä murehtii, sitä vaikeampaa se on. Varsinkin allekirjoittaneella, jolla murehtimattomuuskin lisää painoa. Murr...!

3 kommenttia:

  1. itse kyllä koen, että liikunta vaikuttaa paljonkin, mutta nää on hyvin yksilöllisiä juttuja. Minulla liikkuminen saa myös aikaan terveellisempää syömistä. Sohvannurkassa lojuessa tekee mieli suklaata ja sipsejä, liikkuessa täyttävää kunnon ruokaa ja polttoainetta. Mun paino putoaa aina, kun jaksan liikkua. Mutta ymmärrän kyllä, ettei se kaikilla mene noin.

    VastaaPoista
  2. Mulla liikuntaa tukee järkevää syömistä. Kun liikun niin se kannustaa pysymään ruodussa. Luotan myös siihen että liikunta pitää aineenvaihdunnan kiireisenä.

    Olen lukenut myös että liikunta ei tuo juurikaan lisää painonpudotukseen, olikohan vaikutus niin että painonpudotuksesta 20% on liikunnan ansiota ja 80%ruokavaliosta. Kuulostaa ihan järkevältä mielestäni.

    Saman olen huomannut että joskus liikunta väsyttää. Yleisvireystila on hyvä mutta itselläkin tulee joku "notkahdus" päivällä jos olen aamusta/aamupäivästä tehnyt treenin/lenkin korkeammilla sykkeillä, mistähän lie johtuu? Olisikohan korjattavissa ruokavaliolla, joku sokeritaso tms?

    VastaaPoista
  3. Kiitos kommenteista! Tottahan tuo on, että henkilökohtaista vaihtelevuutta. Mukava kuulla, että Idris sulla liikuntakik laihduttaa (voi kun toimis mullakin).

    Minulla kunnon treenin jälkeen on usein "loppumaton" nälkä, tuntuu että vois syödä kaapit tyhjäksi. Eli vaikka söis "oikein", niin tyyliin kaivelee kaappeja. Sama pohjaton nälkä tulee myös kun on sokerikoukussa. Sanna sun mainitsema notkahdus on myös tuttua, ei se perus reippaasta kävelylenkistä mutta jos kunnon hikiliikuntaa teen niin vetää se vähän nollille. Ehkä joku palautusjuoma tai treenin aikana juotava juttu voisi auttaa, tai ennen treeniä syöty safka (en aina oikein ehdi/jaksa panostamaan noihin asioihin). Just eilen mietin, että olisinko jaksanut kunnon punttitreenin jälkeen vielä esimerkiks haravoida pihalla vai olisko mennyt sisähommiksi. Todennäköisesti sisähommiksi.

    VastaaPoista

Kaikki kommentointi on tervetullutta - risut ja ruusut. Kiitos!