Pages

tiistai 5. tammikuuta 2016

Kokemukseni PT:n kanssa



Varmaan jokunen teistä lukijoista on miettinyt, että miten mulla tämä pt-kuvio on mennyt ja mitä tällä hetkellä asialle kuuluu:) 

Tänään oli yhteistreenit taas pitkästä aika ja tehtiin periaatteessa lopputestit (paitsi että ne meni surkeasti kun taidan taas olla tulossa kipeäksi). Vielä olisi tammikuun aikana pari yhteistreeniä jonka jälkeen periaatteessa pistetään homma tauolle. 

Hommahan lähti viime kesänä käyntiin kun otin häneen yhteyttä. Tyyppi oli tuttu muuta kautta ja eka tapaaminen olikin kesäkuussa. Varsinaisesti alotettiin lokakuun alussa mun pahimman muuttorumban jälkeen ja aluksi tehtiin kuntotestit ja inbody. 

Kuntotesteissä kävi ilmi, että yläpakki on hyvässä kunnossa, muut kohtuullisessa mutta vatsalihakset ihan surkeassa kunnossa. Valitettavasti tilanne on edelleen vatsalihasten osalta ihan sama tämänpäiväisten tulosten perusteella. 

Inbody näytti hyvät tulokset lihasmassassa ja surkeat rasvaprosentissa (mitä nyt tällä lähes sadan kilon painolla oli ihan odotettavissakin).

Testien jälkeen tehtiin aluksi mulle viikottainen kunto-ohjelma, johon muistaakseni kuului kaksi aerobista (kävelylenkkiä), yksi kuntopiiri ja kaks salia viikossa. Noudatin ohjeita ja olen nytkin noudattanut aika orjallisesti paitsi aerobiset menee vähän milloin sattuu siltä tuntumaan:)

Yhteistreenejä on ollut vaikea sopia ja sen takia ne on myöhästyneet, siksi vieläkin kaksi käyttämättä vaikka periaatteessa marraskuussa loppui jo ensimmäinen sopimuskausi. Olen monet treenit joutunut perumaan kun yllättäen en ole saanut lasta puistoon/joku on kipeänä/muuta yllättävää (sitä on paljon). 

Mutta kun on saatu sovitettua niin kyllä mua on puskettu täysillä. Ja mähän teen kun käsketään (ja vielä maksan siitä käskyttämisestä;). Tänään ensimmäistä kertaa luovutin kuntopiirin kun huimasi ja pyörrytti. 

Tarkoitus oli tehdä myös ulkotreenejä, mutta huonot säät on vaikuttaneet taas siihen, että on peruuntuneet.

Mun suurin tavoite tähän hommaan oli se, että pääsen taas liikunnan iloon ja kunnolliseen liikuntarytmiin. Painonhallinta tuli sitten seuraavana kunnon kohoamisen myötä. Ensimmäinen tavoite toteutui tosi hyvin. Aluksi treenasin tiukasti viikko-ohjelman mukaan ja sitten vähän sovelsin jo kun homma alkoi taas maistumaan. 

Sain myös aika summittaiset ohjeet ruokavalion suhteen koska mulla oli syksyllä tosi rajoitettu toi syöminen. Siinä en ole onnistunut ollenkaan niin hyvin, mitä odotin. Meillä on ollut paljon yöheräilyjä ja muuta huolta vauvan terveydestä, niin on menty sitten sillä mitä on jaksettu. Välillä paremmin, välillä huonommin. Siinä on tavoitetta kerrassaan ja kieltämättä nyt jälkeenpäin huomaan, että esimerkiksi raskausaikana (ja pitkään sitä ennen) noudattamani tosi tiukka ruokavalio nyt sitten on aiheuttanut turnausväsymystä sekin. Tässä on koko ajan sitä normaalin ja rennon rytmin hakemista ollut ilmassa ja kuitenkin sitten repsahduksia. 

Summa summarum, treenirintamalla on mennyt hyvin ja säännöllinen salirytmikin on löytynyt. Olen saanut ihan hyvät kaksijakoiset ohjelmat ja kotitreeniin kivan pha-treenin. Kaipaan nyt vähän jotain uutta. Olin shapeit-blogin Sarin kanssa kokeilemassa  uudenlaista toiminnallista treeniä Turussa tfw-salilla (http://www.tfwturku.fi) ja se tuntui aika kivalta. Ehkä hieman kuntosaliväsymystä ilmassa ja ajatusta toiminnallisesta treenistä ryhmässä. Tai jotain joogaa ja rentoutumista siihen rinnalle. Psst..tfw:n instasta löydyn minäkin yhdestä ryhmäkuvasta:)

PT:n kanssa jatkoimme yhteistyötä vielä joulukuun ja tammikuun 1 treeni/kk sopparilla ja nyt kun hoitovapaani (=köyhäily) alkaa niin meillä on nyt taukoa ja katsotaan sitten kesällä tilannetta uudestaan.

Onnistuin muuten kovalla treenaamisella (ja mitättömällä venyttelyllä) järjestämään myöskin jalkani niin kovaan jumiin, että joululomalla jo aloin ihmettelemään asiaa kun en tahtonut edes päästä kyykkyyn. Kaikkeen ei vaan riitä aikaa vaikka kuinka haluaisi enkä viitsi ihan jokaista vapaahetkeä käyttää liikuntaan. 

Tämmöisiä kokemuksia ja ajatuksia personal trainerin käytöstä. Treenien ohella toki hintaan on kuulunut muuta yhteydenpitoa ja sitä kautta olen saanut myös apuja ja tsemppiä! Yhteistreenit kuitenkin on olleet kaikkein parhaimpia. Ja hyviä vaihtelevia ohjelmia! 

Kommenttilaatikkoon voi jättää kysymyksiä jos joku askarruttaa tai itse miettii pt:n palkkaamista. 

 

2 kommenttia:

  1. Hei! Kuinka paljon tuollainen pt maksaa? Ja miten maksu määräytyy, onko joku könttäsumma koko hommasta vai esim. tapaamiskertojen mukaan?

    -Annukka-

    VastaaPoista
  2. Sopimuksia voi tehdä monenlaisia ja taisin itse juurikin Fitfarmin sivuilta vähän katsoa osviittaa viime kesänä (hinnasto tms.). Mulla oli kiinteä hinta per kk johon kuului saliohjelma, kunto-ohjelma, kotitreenit ja ruokavalio sekä kaksi yhteistä treeniä kuukaudessa. Aluksi tietty hän teki ne ohjelmat, mutta päivitti niitä ahkerasti ajan kuluessa. Oli muutenkin vapaasti käytettävissä eli sain kysyä mitä mieleen juolahti. Itse maksoin parisen sataa ja siitä ylöspäin ne hinnat suurinpiirtein lähteekin. Aikaisemmin mulla oli yksi pt joka veloitti jokaisen ohjelman erikseen ja sitten maksoin yhteistreeneistä erikseen. tykkäsin tästä kiinteästä taksasta ja sopimuskaudesta (3kk) jota on nyt jatkettu kevyemmin.

    VastaaPoista

Kaikki kommentointi on tervetullutta - risut ja ruusut. Kiitos!