Pages

keskiviikko 18. marraskuuta 2015

Hyvin alkanut viikko ja tunnustuksia


On viikon kolmas päivä ja minulla jo kolme treeniä takana. Ei voi kyllä kieltää, etteikö nämä liikuntajutut nyt sujuisi ihan hyvin. Maanantaina tein sen minulle suunnitellun kiertoharjoittelu/pha-treenin, eilen 40 minuutin hölkkälenkin ja kävelyä päälle sekä tänään youtubesta puolen tunnin kiertoharjoittelutreenin. Olisi ollut salipäivä tänään, mutta meillä on sunnuntaista saakka kiertänyt oksennustauti perheessä ja nyt vauvalla. En päässyt salille kun piti olla vauvan ruokana ja toki hoivaajana. Huomenna aion toki salille. 

Valitsin tuon vaakakuvan sen vuoksi, että tuloksia ei taida valitettavasti näkyä. Toki meillä on vaakakin kateissa, mutta vaatteet eivät ole käyneet isoiksi ja peili kertoo karun totuuden. 



Mistä se johtuu? Miksi tunnustus? 

Aloitan lähes joka päivä aamun terveellisesti smoothie/kaurapuuro/munakas aamupalalla. Lounaankin syön vielä yleensä hyvän mallin mukaisesti, mutta sitten unohdankin syödä loppupäivän ja jossain vaiheessa havahdun puputtavani leipää tai muita herkkuja kaksin käsin. Erityisesti leivästä on taas tullut ystäväni.

Koska minulla on myös krooninen uniongelma, herään pääsääntöisesti joka yö jossain vaiheessa ja käyn yöllä tokkurassa jääkaapilla (miehelle sanon meneväni "juomaan" ja uskottelen kai itsellekin kunnes huomaan puputtavani taas jotain banaania/leipää/herkkuja kaapista. Huom! Yleensä luen samalla päivän lehden). Joskus huomaan, että kun syön kunnon hiilaripitoisen iltapalan, niin en herää yöllä. Ja jos minulla on kova treeni ollut, niin nukun myös yön heräämättä (mikäli lapset eivät herätä). Tuo yöherääminen tapahtuu joka yö joskus 2-4 välissä, enkä tajua mistä se johtuu. Onko minun uniongelmat vai onko se vain paha tapa. Heräilen myös öisin muutenkin ja on vaikeuksia saada unta, joskus auttaa esimerkiksi venyttely mutta liian usein tuo ruoka.

Yöheräämisissä on myös se ongelma, että vaikka kuinka olen "päättänyt" että seuraavana yönä en syö, niin olen silloin yöllä niin tokkurassa että kaikki tapahtuu kuitenkin. Enkä tiedä, miten pääsisin tästä yli. Joko niin, että en heräilisi (=pikkulapsiperheessä mahdottomuus) tai että heräämisen jälkeen kävisin samantien takaisin nukkumaan.

Auttaisiko se, että tekisin jonkun valmiin terveellisen setin sinne jääkaappiin (vaikka hedelmäsalaattia?) vai pitäisikö iltapalaa muuttaa jotenkin. Olen kokeillut syödä oikein protskupitoista iltapalaa, mutta tuntuu että vain hiilariähky auttaa yön yli ilman mielitekoja. Olen miettinyt myös, olenko taas hiilari/sokerikoukussa (taatusti olen!) koska myös suklaata menee vähän väliä (laiha lohtu, mutta tummaa se edes on).

Säännöllinen syöminen olisi kaiken a ja o. Nyt vaan tuntuu aika olevan niin kortilla, etten jaksa edes tehdä itselleni ruokaa. Eikä niitä munakkaita nyt niin paljoa jaksa että ihan joka päivä. Paras olis varmaan siirtyä fitness-maailmasta tuttuun "tee etukäteen ja purkita koko viikon ruoat" tapaan. Jostain tarvitsisin nyt vaan potkua ja tsemppiä. Ja ehkä vähän jeesiä sen ruokavalion kasaamiseen ihan konkreettisesti. Onhan minulla pt:n tekemä suunnitelma, mutta ei ole edennyt käytäntöön.

Että tämmöistä. Treenit kulkee, ruokavalio retuperällä. Välillä väsyttää, välillä ei. Ja jaksamisesta yleensä, on vaikeuksia edes jaksaa käydä suihkussa tai muutenkaan huolehtia itsestäni (toki renttuvaatteet kuuluukin kotiäitiyteen joltain osin). Nyt olen päättänyt pistää facen ainakin tauolle taas jouluun saakka, jos sais iltoihin muuta tekemistä kun väsynyttä tabletilla surffailua.

Selkeästi peilistä näkee myös turvotusta. Muistan raskausajalta kun olin tiukalla  karpilla, niin ei ollut ollenkaan turvotusta (synnytyksessähän minut laitettiin itse asiassa tippaan kun olin niin kuivunut) ja nyt ei meinaa sormusta saada sormesta eikä omia nilkkoja tahdo tunnistaa. Taitaa pahin syyllinen olla tuo leipä. Ja sokeri. 

Nyt otan hyviä vinkkejä vastaan, miten kotiäiti pääsisi pälkähästä. Miten vieroittua sokerista ja millä ne saisi korvattua niin, että jaksaa arjessa? Kaikkihan sen tietää, että kun syö hyvin niin voikin paremmin! 

Olisiko tiukasta ruokavalio-ohjeistuksesta hyötyä vai vain haittaa? Imetän kuitenkin aika paljon edelleen joten mitään todella tiukkaa linjaa ei voi vetää.

Auttaisiko jotkut lisäravinteet? Sitä Fitlinea  olen pyöritellyt mutta hoitovapaalla ei siihen ole varaa. Nyt syön beroccaa, sinkkiä, ceetä, deetä, omegaa ja magnesiumia. Vai mikä?

Hätähuuto tässä samalla ja anteeksi kun en ole voinut raportoida hienoja tuloksia!





13 kommenttia:

  1. En tiedä kotiäiteydestä mut mun kohdalla sokeriin oN ollu pelastuksena ... maksalaatikko ja tyrnimarjat.
    Älä kysy enempää, en tiedä. Mä syön n. Puol maksalaatikkoa vaik kylmänä ku sokerihimo iskee ja sinne jää fazerit ja after eightit.

    Miten sun sokeriarvot..? Muölahan ne pysyy tasasempana nimenomaan ruisleivällä ja puurolla. Rahka, maustamatonkin, pompauttaa ne korrrrrkeelle. Mut mun kroppa onki ihan sekasin ja kummallinen :/

    VastaaPoista
  2. Mä en käytä enää maitotuotteita ja ruisleipää ei oikein vatsa enää kestä. Kaurapuuroa syön monta kertaa viikossa aamupalaksi. Sokruarvothan mulla oli raskauden jälkeen tosi hyvät, se paastokin oli laskenut kun jätin muut viljat kauraa lukuunottamatta pois. Täytyykin mittailla aterianjälkeisiä arvoja nyt vaihteeksi, nehän voikin heitellä nyt. Kai se pääongelma tässä on, että mä unohdan syödä ja sitten kun havahdun niin menee mättämiseksi.

    VastaaPoista
  3. Mitä jos jatkaisit sillä karppauksella? Silloin ei tarvis olla nälissään ja karppiherkkuja voi silloin tällöin syödä. Minusta se on kaikista helpointa. Joka ruuasta on helppo tehdä karppi versio!

    VastaaPoista
  4. En oo mikään asiantuntija mut mun mielestä sun kannattaa ihan ton imetyksenkin takia relata vähän noitten ruokien kanssa ja panostaa toistaiseksi siihen säännöllisyyteen. Ehkä yrität nyt syödä liiankin terveellisesti ja se on liian hankalaa sulle tuossa tilanteessa. Eli tärkeintä on se, että syöt säännöllisesti ja normaalia kotiruokaa, vaikka sitä samaa kuin mies ja lapsetkin. Miten vaan helpointa on. Noi välipalojen puputtamiset ja yösyömiset sen sijaan kokonaan pois.

    VastaaPoista
  5. Säännöllisyys joo - himokarppaus ei. Aika hiilaritietoisesti mä olen viime vuosina muutenkin syönyt paitsi raskausaikana karppasin. Musta tuntuu että se raskausajan kauhean tiukka ruokavalio oikeastaan johti tähän eli niinsanotusti retkahdin. Mulle ei ole ikinä mikään ääripääjuttu toiminut, sillä tavalla bulimiankin aikanaan sain:(

    Se säännöllisyys nyt on se juttu. Mietin, että olisko se annosten tekeminen etukäteen mun juttu nyt? Nehän voi vaikka pakastaa? Äh kun en tiedä...miten kaikki muut tämän tekee kaiken väsymyksen ja stressin keskellä? Miksi aloittaminen on vaan niin vaikeaa?

    Idris, yritän syödä samaa ruokaa perheen kanssa mahdollisimman pitkälle mutta musta tuntuu että se juurikin johtaa tähän oloon. Ja mun vatsahan ei tykkää vehnästä eikä rukiista yhtään niin sekin hankaloittaa (kun nyt niitä kuitenkin syön).

    Tänään söin pastaa ja kanakastiketta plus itselleni tekemää parsakaalisurvosta siihen päälle. Sitä söin myös lounaalla ja eilen. Pitäis keksiä jotain välipalaakin (rahkaa ja joguja kun en syö) jotta selviäis välipalasta ja iltapalastakin.

    VastaaPoista
  6. Minä opettelin syömään säännöllisesti ihan sillä, että aamuisin laitoin puhelimeen hälytyksen kolmen tunnin välein. Mulla 8.30; 11.30; 14.30; 17.30 ja 20.30. Muutama viikko meni ja sitten vatsa alkoi itse ilmoittaa koska kolme tuntia oli menny. Samalla jätin kaiken välissä napostelun pois.

    VastaaPoista
  7. Elli: saman ohjeen mäkin sain silloin siitä lehtijutusta. Taisin yrittääkin, mutta päivien rytmi vaihtelee niin paljon että välillä olen ruoka-aikaan kotona, usein en. Sitten pitäisi keksiä jotain mukaanotettavaa ruokaa. Aamupala ja lounas mulla usein luonnostuukin hyvin koska silloin useimmiten olen kotona. Iltapäivä ja ilta on hyvin vaihtelevaa, varsinkin lasten harrastusiltoina (ma-ke).

    Vinkkisi oli hyvä ja jään pohtimaan, että mitä voisin kuljettaa mukanani.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mullakin aamupala ja lounas sujuu, jos välipala jää niin mässäily on taattu. Mulla käsilaukussa aina piltti ja hedelmä.

      Poista
  8. Syöhän sun lapsetkin säännöllisesti (toivottavasti), mikset itse syö samaan aikaan?
    Mä teen aina viikon ruokalistan, jota hyvin pitkälle noudatan. Sillä tavoin pystyy helpohkosti suunnittelemaan ruuat terveellisemmäksi ja vaikka itselle samasta ruuasta variaatio.
    Muistathan juoda tarpeeksi?
    T: liikkuva kuuden lapsen kotiäiti, jolla myös liikkuminen sujuu, mut ruokailut haastavat (en syö tarpeeksi usein enkä riittävästi...)

    VastaaPoista
  9. Harmi, kun en nyt löytänyt etsimiäni juttuja yöheräilyistä. Luin niistä aika paljon, kun itse kärsin stressin aiheuttamasta heräilystä ja sainkin selville, että tiettyyn aikaan herääminen johtuu eri asioista. Kaisa Jaakkolan Hormonidieetti-kirjassa on ainakin kerrottu tästä:

    http://www.iskelma.fi/terveysjahyvinvointi/etko-saa-unta-heraatko-joka-yo-samaan-aikaan-tassa-7-helppoa-apukeinoa/21/5794

    VastaaPoista
  10. Voi kiitos kun olette innostuneet vastailemaan!!

    Siis syö lapset säännöllisesti, mutta vanhin syö suurimman osan päivän sapuskoista päiväkodissa ja keskimmäisen ryokarytmi on vähän löysempi kotihoidosta johtuen (tai siitä että vähän eri aikaan joka päivä hällä kerhoja, puistoja, liikkareita sun muita). Kuten sanoin niin aamupalan ja lounaan syön mutta harrastuspäivinä meillä jää päivällinen vasta kello kuuteen ja mulla tulee siinäkin helposti jo kuuden tunnin ruokatauko (lapsille laitan banaanin tms. välipalan mukaan). Jos vois vaan puputtaa voileipää niin selviäisin kyllä hyvin, niitä on helppo kuljettaa mukanakin.

    Luenpa tuon heräilyjutun! Mulla on semmoinen muistikuva, että se alkoi jo kakkosen raskausaikana. Olisiko ollut niin, että korkeaan paastosokeriin kehotettiin syömään yöllä jotain ja sitten se vaan jäi päälle. Tai voihan se olla näitä vauvojen herättelyjäkin, ei muisti oikein enää tahdo pelata kunnolla:) se on tosi tylsää, mä en vaan osaa jatkaa unia nousematta kunnolla sängystä ylös...kamala tapa:(

    VastaaPoista
  11. Anonyymi joka laitoit linkin, kiitos siitä! Oikeasti oli paljon apua herättelemään ajatuksia!. Mä vähän veikkaan, että illalla netissä roikkuminen sotkee pahasti yöunia. Olen vaan ajatellut sitä pienemmäksi pahaksi (nykyään suositellaan ettei lasten ollessa läsnä roikuttaisi ollenkaan koneella). Mä jäin tuota juttua miettimään niin heräilen kyllä välillä eri aikoihinkin, voisi oikeastaan sen verensokerin mitata kun yöllä herää nälkäisenä. Ja nyt aion kyllä myös liikkua niin, että nukun kuin tukki! Tätäkin naputtelen nyt salilla:-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :) Kiva kuulla, että siitä oli hyötyä! Hyvinvointi on niin kokonaisvaltainen asia, ravinnon, liikunnan ja unen/levon tulee olla tasapainossa. Jo yhden osa-alueen horjuminen vaikuttaa muihin! Esim. säännöllinen/tasainen syöminen voi vaikuttaa uneen, joka vaikuttaa jaksamiseen, joka voi vaikuttaa siihen, mitä tekee mieli syödä (ja mitä lopulta syö) tai jaksaako liikkua.

      Ja tietysti heti, kun alkaa stressata näistä asioista, niin sekin on huono asia. :D

      Liikunnan suhteen on hyvä muistaa, että kun on nukkunut huonosti niin liikunta ei saa olla liian raskasta/kuormittavaa, sillä elimistö ei ole saanut palautua riittävästi. Eli sopivasti kevyttä liikuntaa on vain hyväksi mutta liian kuormittava liikunta vain pahentaa asiaa. Minähän siis nukuin kuukausia huonosti, ruoka ei maistunut mutta jatkoin raskasta liikuntaa hampaat irvessä eikä siitä seurannut muuta kuin voimien täydellinen loppuminen! :(

      Toivottavasti oikeat ratkaisut ja apu löytyy! :)

      Poista

Kaikki kommentointi on tervetullutta - risut ja ruusut. Kiitos!