Pages

perjantai 3. huhtikuuta 2015

Kotijumppaa ja kotiäitelyä

Olen saanut erittäin tempperamenttisen sylivauvan. Hän käytännössä asuu rinnalla, kantoliinassa tai mun sylissä. Satunnaisesti ottaa tirsat vaunussa tai auton kaukalossa. Silti mun suuri rakkauspakkaus

 

Olen nyt yrittänyt aktiivisesti kokeilla Yoogaian nettitreenejä aina vauvan nukahtaessa. Joskus paremmalla onnella, joskus huonommalla. Selvää on se, ettei vatsavaivainen vastasyntynyt anna äidille ruhtinaallista tuntia treeniaikaa ja puolikas tuntikin voi olla välillä liikaa:)

Tänään tein 20 minuuttia yhden selkätreenin alusta ja illalla puolen tunnin niska-hartiatreenin. Eilen osan joogatreenistä, toissapäivänä syvävenyttelyä ja sitä ennen ne pari kahvakuulaa. Satunnaisia vaunulenkkejä lasten hoitopäivinä ja välillä lasten kanssa kun nyt pienempikin oppi pyöräilemään. En voi sanoa olevani tyytyväinen, mutta tähän on nyt tyydyttävä. Vauva ei viihdy isänsä seurassa hetkeäkään huutamista joten haaveet salille lähdöstä on myös nyt kariutuneet. Raskasta muutenkin kotosallakaan treenata alakerrassa ja kuulla koko ajan miten nyytti huutaa äidin perään. Kyllä, hän rauhoittuu heti kun pääsee mun syliin. Semmosia ne pikkuvauvat on.

Mitäs tuosta Yoogaiasta sanoisin, vähän yksipuolisia harjoituksia mutta kai ne siitä laajenee kun palvelu kasvaa. Joskus olen paljon tykännyt joogasta, mutta nyt kun tuo etureppu todella on tiellä ja muutenkin keskivartalon lihakset jossain muualla kun keskivartalossa, niin tunnen itseni älyttömän kömpelöksi. Mutta kyllä se siitä. Buzzaajille olo hyvä tarjous vuoden tunneista, mutta se oli vaan pari päivää ja en ehtinyt lukea edes sähköposteja joten se jäi käyttämättä. Toivottavasti tulee uus tarjous, jotta raaskisin lunastaa sen jäsenyyden. Kyllä ne tunnit ihan ok on. Sain erittäin jumiutuneita lihaksia auki venyttelyillä ja muutenkin veren kiertämään joten olen oikeasti hyötynyt näistä tunneista. Jos vielä sais rauhaa niin olis täydellistä.

Ruokailut, nam nam. Hyvä aihe ja huono aihe. Olen noita vihersmoothieita tehnyt useana päivänä. Lehtikaali, banaani, avokado, appelsiini, kurkku, salaatit, vissy, omenamehu jne. Lapsille olen tehnyt myös smoothieita, kuvassa yks (ehtivät melkein juoda sen kokonaan sillä aikaa kun etsin kameraa). Lasten smoothieen laitan appelsiinista puristettua mehua, mangoa (pakaste), vadelmia, banaania, jogurttia... Ja kyllä maistuu:)

Sain vieroitettua itseni levysuklaasta, josta taisin murehtia täälläkin, mutta ne pienet pääsiäissuklaamunat!!! Onneks on kohta pääsiäinen ohi. Perussyömiset alkaa leivän puputtaminen poislukien olemaan ihan kondiksessa. Tarttis päästä vielä paahteisessa ja näkkäristä eroon. Miehelle jo jouduin eilen taas pitämään sen "älä osta kotiin jatkuvasti makeaa" saarnan. Kaapit nimittäin on notkuneet jäätelöstä, pullapitkoista, suklaasta, sipseistä, limppareista, karkeista... eilen katsoin vierestä kun hän veti kokonaisen pullapitkon yksinään. Yhdessä illassa. Vauva on valitettavasti valvottanut nyt tosi paljon ja väsymys valitettavasti näkyy mullakin sortumisina. Mutta suunta on jo oikeampi. Pikkuhiljaa askel kerrallaan.

Nyt on ehkä suurin haaste ollut riittävä juominen. Imetyksen onnistumiseen liittyy olennaisesti se, että muistaa juoda tarpeeksi. Ai niin ja onhan se imetys onnistunut, 3 viikkoa menty täysimetyksellä ja toissapäivänä neuvolassa oli painoa tullut 9 päivässä lähes 400 grammaa. Yleensä mun lapset on keränneet kuukaudessa puolisen kiloa ja aina on neuvolassa naama vääränä epäilty maidon riittävyyttä. Toisaalta tämä neiti asuu rinnalla, joten hänkin tekee paljon työtä asian eteen:)

Rankkaa tämä on. Mies ollut 2 viikkoa "isyyslomalla" eli käytännössä raksalla. Mutta jotenkin sitä vaan selviää päivistä, kun lähtee vaan liikenteeseen ja ihmisten ilmoille vaikka kuinka väsyttäisi. Voi kun pian vaan pääsis myös salille:) mut tarttis varmaan kloonata!

 

3 kommenttia:

  1. Tuohon etureppuongelmaan joogatessa toimisi ehkä Body Positive Yogan muokkaukset. Löytyy niin videota kuin kirjallistakin ohjetta. http://bodypositiveyoga.com/videos-and-pose-breakdowns-modifications-for-bigger-bodies/

    VastaaPoista
  2. Miten pitkään imetit muita lapsiasi? Mulla molempien imetysaika oli väsymyksenkin takia pullaa ja muuta herkuttelua. Esikoista täysimetin 4kk ja hän lopetti tissin 7,5kk iässä kun tulin uudelleen raskaaksi. Toista taas täysimetin 6kk ja imetys loppui 9,5kk iässä. Paino alkoi itsestään tippumaan vasta kun imetys loppui!

    VastaaPoista
  3. Kiitos Viktoria, täytyy katsoa tuota linkkiä tarkemmin. Ei jooga ole viime vuosina ollut mun ykköskiinnostuksen kohde, mutta toisaalta sitä on helppo tehdä kotona joten kaikki apu on tervetullutta:)

    Malla sepä se, mä olen viimeiset 5.5 vuotta ollut raskaana ja imettänyt putkeen. Esikkoa imetin 1.5 vuotta ja raskauduin heti kun se loppui, kakkosta sitten reilut 2.5 vuotta ja siitäkin pari vikaa kuukautta olin jo raskaana. Tällä on varmasti osasyynsä painonpudotuksen hitauteen, mutta varmasti muitakin syitä ja tottakai tätä nuorintakin aion imettää niin pitkään kun se meille molemmille suinkin sopii. "Ihastelin" tuota etureppua äsken punnertaessani (tein 30 minsan kahvakuula/kiertoharjoittelutreenin) kun se roikkuva iho näytti ihan samalta kun roikkuvat rinnat. Mahtaako tuo iho palautua enää koskaan? Kerrassaan hurmaavaa, ja siis läskin lisäksi on nahka venynyt, huh huh.

    VastaaPoista

Kaikki kommentointi on tervetullutta - risut ja ruusut. Kiitos!