Pages

maanantai 9. helmikuuta 2015

Raskaus ja mielialat vai mielialat vaan?

Onneksi mä en enää ehdi tehdä montaa raskauspostausta, olette jo varmaan kyllästyneitä koko aiheeseen. Tämä talvi on ollut mulle kyllä erityisen rankka, en tiedä edes johtuuko se raskaudesta vai kuormittavasta elämäntilanteesta muuten. Toki historiani tuntien, mun pitäisi pitää enemmän huolta itsestäni ja ennen kaikkea olisi hirveän hyvä että saisin tukea myös perheeltäni tämän jaksamisongelman kanssa.

Mitä lähemmäs meillä asuntokaupat lähestyy, sitä surkeammalla fiiliksellä olen ollut. Tottakai sairastelut, kotona pyöriminen, uniongelmat ja monet muut asiat vaikuttavat myös tähän henkiseen vointiin. Mun mielentilani vaihtelee siedettävästä surulliseen. Äidillähän on tämä maanis-depressiivinen sairaus mutta en kyllä ole huomannut näitä maanisia vaiheita itselläni ja yleensä selviän aika nopeasti näistä "masennusjakoistakin". Ensimmäistä kertaa kuitenkin tämän talven aikana olen pohtinut, että mahdanko mä selvitä tämän kanssa ja olenko minäkin sairastumassa.

Kuten tammikuussa kirjoitin, koti- ja perheasiatkaan eivät ole kovin hyvällä tolalla. Paha niitä on lähteä analysoimaan ja parempi keskittyä ehkä omaan olemiseen. En ole varmasti mikään maailman paras vaimokaan ollut näissä fiiliksissä. Ja koen ihan jatkuvasti olevani yksin, yksin kasvattavana vanhempana, yksin parisuhteessa, yksin omien haaveiden ja toiveiden kanssa. Jokainenhan meistä loppupeleissä on kuitenkin yksin oman elämänsä vastuunkantajana, mutta ehkä mä olen vaan kuvitellut että perheenä sitä seistään yhdessä rintamassa ja huolehditaan toinen toisistaan?

Sporttausta jaksan vaihtelevasti. Eilen lensi taas kahvakuula, mutta taisi lentää liian myöhään koska valvoin sitten keskellä yötä monta tuntia ja negatiiviset ajatukset valtasi pään. Itse liikuntahan auttaa nukkumisessa ja jaksamisessa ja sitä pitäisi säännöllisesti treenailla, mutta kyllähän elämänilon saavuttamiseen tarvitaan muutakin kuin liikunta ja ravinto?

Miten te vaalitte omaa jaksamistanne, mistä revitte elämänilon talven pimeimpinä kuukausina? Miten vaalitte parisuhdetta ja perheen jaksamista? Onko yhteisiä harrastuksia koko perheen kanssa ja kenen vastuulla yleensäkään teillä on yhteisten asioiden suunnittelu ja tekeminen (vaikkapa matkat). Jos ne jää vain toisen vastuulle, miten toinen osapuoli kompensoi asiaa?

Onneksi kevätaurinko on nyt päässyt pilkahtamaan jo muutaman kerran, josko tästä suunta olisi parempaan suuntaan. Ainakin vaihdoin yläbannerin pirteämmäksi! Ja tänään aion painua salille ja sieltä uimahallin porealtaaseen. Vähän vaihtelua:)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki kommentointi on tervetullutta - risut ja ruusut. Kiitos!