Pages

perjantai 9. tammikuuta 2015

Vuoden 2015 tavoitteet: elämäntaparemontti jatkuu:)


Kun kirjoittelin tuota pitkää postausta elämänhallinnastani ja elämäntilanteesta, niin tajusin jälkikäteen että siitä oikeastaan puuttui kokonaan tämä mun elämäntaparemonttini osuus.

Tottavie, en aio unohtaa sitäkään puolta tänä vuonna. Vaikka musta tulee kolmannen kerran äiti, niin tiedän ettei elämä tästä lapsiperhearjesta tule kummoisemmaksi muuttumaan. Samat kiireet ja hässäkät, uhmat, imetykset ja valvomiset jatkuvat vielä muutamia vuosia ja olen niin tottunut katkonaisiin öihin, että tuskinpa se mitään suurempaa ongelmaa enää aiheuttaa. Kysymys on tietysti sekin, että olenko yksin vai kaksin, mutta silläkään ei ole suurta merkitystä koska tiedän pärjääväni myös yksin.

Siinä rinnalla aion työstää - itseäni.




Ja kyllä muuten on paljon tekemistä silläkin saralla. Yhdessä keskustelussa mulle kommentoitiin, että kannattaisi ehkä tässä "uravalinta"-tilanteessa käyttää jonkunlaista lifecoaching-apua, saako sitä sitten työkkäristä vai jostain yksityiseltä mentorilta. Että kävisi jonkun asiantuntijan kanssa läpi omia vahvuuksia ja heikkouksia. Tavallaan se olisi jatkoa mun 2005-2009 käymälleni terapialle, hieman toisesta näkökulmasta. Omat heikkoudet taidankin tunnistaa jo aika hyvin, mutta vahvuuksien etsimiseen tarvitsen apua. Ehkä kirjallisuutta, ehkä joku ihminen kulkemaan hetkeksi siinä rinnalla..? Mittariin tulee helmikuussa ikää 38 vuotta, musta alkaa olemaan viimeinen aika tehdä isoja päätöksiä.




Ruokavaliohommat jatkuvat varmasti hyvin entiseen tahtiin. Nyt syksyllä sain hieman tuota "lähiruoka"-ajatusta eteenpäin ja haaveilusta toteutukseen, joten pyrin siinä tietysti eteenpäin. Syksy kuitenkin meni lasten ehdoilla hyvin pitkälle perus jauheliha-lohi-kana soosien parissa ja esimerkiksi paistettu jauheliha, jota syötiin ainakin parina päivänä viikossa, ei enää tahdo maistua mulle missään muodossa.

Ja kyllä se varmaan lastenkin kannalta on parempi ruveta harjoittelemaan vähän vaihtelevampien ruokien tekemistä. Sitä niin helposti luisuu helppoon tekemiseen, varsinkin kun lasten isäkin on tyyppiä "kalaa vain fileenä", "lihaa jauhettuna".

Se paleoruokavalio jossain määrin kiinnostaa mua edelleen ja kun olen saanut karsittua perunat-makaronit-riisit ruokavaliostani jo kauan

sitten pois, niin sille oikeasti voisi ollakin mahdollisuus. Tai joku sovellettu versio. Mutta aika VHH:lla joka tapauksessa mennään. Hedelmät ja marjat kuuluvat jatkossakin mun ruokavaliooni, smoothiet, kasvikset.... ehkä jossain vaiheessa voisi kokeilla taas kalorilaskuria, niin näkisi miltä se vhh-ruokaympyrä mun kohdallani näyttää:) Enhän ole punninnut ruokia enää ikuisuuksiin.

Se tietysti jää nähtäväksi, miten keho toimii taas synnytyksen jälkeen ja stoppaako imetys taas laihtumisen kokonaan. Nyt raskausaikana on ollut iso saavutus olla lihomatta (edelleen aamupaino on sen 96+- ja rv 31 jo pitkällä...) joten olen siitä kyllä todella iloinen ja tyytyväinen. Mutta jos paino ei imetysaikana lähde laskemaan, niin en siitä enää syytä itseäni. Tähdätään sitten lihasmassan ja kunnon lisäämiseen ja ehkä jossain vaiheessa lisätutkimuksia kilpparin osalta.



Niin, aion jatkaa salilla käymistä heti kun saan siihen luvan synnytyksen jälkeen:) Juokseminen voi odottaa, paikat ei palaudu ihan hetkessä, mutta salilla voi varmasti käydä. Isompi lapsi menee eskariin syksyllä ja keskimmäinen varmaan jää kotiin, mutta käy säännöllisesti kerhossa joten olen jo miettinyt valmiiksi päivän rytmittämistä niin, että pääsen kerhopäivinä salille (olettaen että baby nukkuu päiväunia tietysti kopassaan). Muuten sitten kahvakuulataan kotosalla...

Varmaan moni lukija saattaa tippua täältä pois, koska tämän blogin teemana tuskin tulee olemaan edelleenkään mikään suuri laihdutusblogi (vaikka se silloin kauan sitten olikin sitä ja lopullinen päämäärä on tietysti olla myöskin hoikka).

Elämäntaparemonttiahan minä tässä teen, se on ihan päivänselvä, mutta koska tuloksia ei ole itse laihtumisen saralla pariin vuoteen kummoisiakaan tullut, niin turha odottaa mitään 30 kilon tippumista myöskään vuonna 2015. Lähdetään siitä, että jos painon sais alkamaan kasilla ja lihasmassaa roimasti lisää! Voimaharjoittelu ja crossfit kiinnostaa, mutta nekin odottaa sitä että palaudun synnytyksestä kunnolla. Lenkkeily (ja se salainen haaveeni mini-triathlonista) odottaa sitä, että juokseminen sujuu ilman tunnetta siitä että sisuskalut valuu jalkojen välistä:) Sitten kun baby alkaa olemaan lähemmäs vuoden ikäinen, niin ruvetaan katsomaan ruokavaliota uudestaan mutta siltikin mennään imetyksen ehdoilla (mullahan on tapana imettää 1,5-2,5 vuoteen per lapsi joten siinäkin voi kestää). Ehkä löydän jonkun hyvän PT:n tsemppaamaan mua ensi syksynä ja ehkä tähän kehon jumittamiseen löytyy joku villi ratkaisu.

Niin ja liikunta lasten kanssa! Sitä olen paljon pohtinut viime aikoina, eihän se nyt voi niin mennä että vanhemmat juoksee omissa treeneissään ja lapset roudataan omiin jumppiin eikä yhdessä tehdä mitään. Kyllä - aion lisätä niin arkki- kuin teholiikkumistakin lasten kanssa ehdottomasti kun tämän vauvan saan pullautettua masusta ulos:)

Kaiken, minkä teen elämäntaparemontissani, haluan tehdä hyvällä mielellä.


Loppuun voisinkin pyytää teitä listaamaan tsemppaavia blogeja(nne) ja muitakin, mitä tykkäätte lukea aiheen tiimoilta! Moni on lopettanut ja olisi ihana saada lisää tsemppiblogeja tänne omille listoillekin:)











Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki kommentointi on tervetullutta - risut ja ruusut. Kiitos!