Pages

lauantai 20. joulukuuta 2014

Raskaana saa luvalla mässätä ja olla välittämättä? Vai saako? Tänään kuitenkin jalka-selkätreeni:)


Tässä todistus siitä, että paino on taas lähteny alaspäin. Oli jo tossa 97 kilossa ja viime viikot junnannut 96.2. Vauva kasvaa hienosti, mahakin kasvaa kokoa mutta paino tippuu, olen ihan täpinöissäni:) Ei taatusti mene 100 kiloa rikki enää tätä vauhtia ja jospa vois kuvitella vielä semmostakin, että synnäriltä tullessa paino alkais kahdeksaisella? Uskaltaisko semmosta haaveilla? Joku 3-4 kiloahan sieltä lähtee vauvan syntyessä varsinkin jos baby painaa sen 3 kiloa kuten on meillä tapana ollut:) Vaaveli on tälleen viikolla 29 jotain 1.5 kiloa eli kerää vielä toiset 1.5 kiloa varmasti ennen syntymäänsä. Saa nähdä miten tää paino jatkaa etenemistä:)

Kuten näkyy, massu se vaan jatkaa kasvamista. En tuota selkää saa enää ojennettua mitenkään suoraksi mutta taitaa noi syvät vatsalihakset olla jokseenkin hyvässä kunnossa kun treenatessa saan pidettyä ruhoni kuosissa?

Oikeastaan tuo otsikko kumpusi ihan muusta asiasta. Olen yhdessä mammaryhmässä facessa ja kiinnittänyt huomiota siihen, että olen yksi harvoista liikuntaa harrastavista raskaana olevista (tulevista ja nykyisistä) äideistä. Silloin tällöin laitan jonkun liikunta-aiheisen postauksen eikä siihen juuri kukaan mitään kommentoi, saati sitten "Tykkää". Mutta auta armias kun joku laittaa postauksen "söin 3 pakettia konvehteja putkeen" niin jo sieltä tulee tykkäyksiä ja pitkä ja hauska keskustelu siitä kuinka ne kaikki muutkin:) Empatiaa sympatiaa ja ennenkaikkea sitä yhteenkuuluvuuden tunnetta.

Mua rehellisesti kyllä hymyilyttää, mutta samalla mietityttää se, että kun kaikki fitness- ja muut jutut on tällä hetkellä (ainakin blogimaailmassa) ihan suurinta hottia niin yhtäkkiä olenkin semmoisen porukan ympyröimänä joista varmaan alle 5% liikkuu ja sen sijaan 95% potee kaikenlaisia vaivoja. Mä olen säilynyt tosi hyvin vaivoitta tämän raskauden - tämä jopa muistuttaa mua esikon raskaudesta jossa juoksin les milssin tunneilla lähes loppuun asti. Kaiken tämän läskin lisäksi olen vähän sitä mieltä, että hyvä lihaksisto (jota myös ylläpidän) suojaa mua pahimmilta raskausvaivoilta. Kivuttomia suppareita toki on ja jonkun verran liitoskipuja, mutta niiden kanssa pärjään ja pahimpaan otan särkylääkettä.

Noh, kun tommosia ryhmiä pidetään vertaistuen hengessä niin mä en ainakaan ole saanut mitään vertaistukea tähän asiaan (toki siksi tietysti kun olen asiani kanssa yksin). Valituksiini ja itkuihini tietysti saan, mutta onko se nyt oikeasti niin ettei raskaudesta voi nauttia ja voida hyvin? Vai onko se niin, että liikunta aloitetaan vasta raskauden jälkeen ja raskaus on tekosyy mässätä ja löhötä? Nää ajatukset on vähän provosoivia mulle itsellekin, mutta samalla mä oon tajunnut että kyllä liikunta on tainnut tulla mun elämääni jäädäkseen ja olen siksi kai sitten erilainen odottava ja  äiti. Joitain kausia on ollut vähän vähemmän liikkumista, mutta harvinaista se on että olisin ollut edes viikon tekemättä mitään.. ja jos olen niin huono olohan mulle tulee, hapenpuute ja ahdistus. Itse ajattelen niin, että sekä raskaus, synnytys ja synnytyksestä toipuminen on varmasti helpompaa kun olen valmiiksi paremmassa kunnossa. Ja että koska painonhallinta on elämäntapaprojektini (huonosti edennyt semmoinen), niin en mä voi antaa raskaanakaan periksi. Esikon raskaudesta tuli 10 kiloa ja nyt vaaka näyttää samanverran kun toisen raskauden aikana, kauhee ajatuskin kerätä taas 10 kiloa lisää.

Tänään karkasin salille tekemään jalka-selkä treenin. Kuvassa toi mun hemaiseva Ellokselta tilaamani treenitoppi joka on niin vartalonmyötäinen, etten ole sitä ikinä kehdannut pitää (paljastaa kaikki makkarat). Nyt kun vauvamasu peittää makkarat niin kehtaan pitää tuota ja musta toi selkä on ihan tosi makee. Jos vetäis synnytyksen jälkeen jonkun korsetin tonne alle niin kehtais:) Mulla on samanlainen toppi turkoosina myös:)
Kyllä se hiki tulee 8 kg kuulaakin heilutellessa




Mut siis JES oli vuorossa tänään jalka-selkätreeni. Arvoin salille mennessäni, että mitähän sitä treenais ja päädyin yhdistelmään. Jos teen kolmejakoista treeniä niin tarttis sitten kyllä mielellään käydä yli 3 kertaa viikossa salilla ja mä en kyllä ehdi käydä kun sen 3 kertaa viikossa.

Jossain näin semmoisen treenijaon että rinta-ojentajat-olkapäät-etureidet ja toisena päivänä sitten selkä-hauikset-takareidet-vatsat. Vatsat tietysti mulla on nyt vähän kielletty (paitsi jotain sivuvatsoja kai saisi tehdä mutta tää massukka on kyllä liian tiellä).

Että teen nyt vähän sen mukaan miltä tuntuu vähän vaihdellen liikkeitä.
Tänään jätin esimerkiks maastavedon tekemättä koska mua hieman kyrsi se, että edellist treenaajat oli jättänyt kaikki painot minne sattuu enkä raskaana jaksanut niitä keräillä ja kuljetella ympäri salia. Ja mulle tommosen 15 kilon kiekon kantaminenkin on nykyään vähän vaivalloista. Ei sais siis valittaa, mutta oikeasti mennessäni vapaapainoalueelle ensimmäisenä jouduin siivoamaan jumppamatot lattialta, niitä oli jätetty pitkin lattioita niin ettei mahtunut mihinkään edes kyykkäämään. Että sapetti. Tai niitä voimapalloja oli jätetty ympäriinsä niin potkiskelin sitten niitä nurkkiin.

Tästä voi kyllä antaa palautetta meidän salille vaikka muuten tykkäänkin. Jos siellä on jotain pienryhmä PT-toimintaa niin kai ne nyt vois edes jälkensä siivota? Tai sitten huolehtia, että joka ilta omistaja käy siivoamassa salin seuraavaa päivää varten.

Tässä lämmittelen olkapäitä.
Lämmittelen nykyään lähes aina tuolla salin puolella. On tuolla salilla hyvät crossarit ja juoksumatotkin mutta mä tykkään tuosta kahvakuulasta ja vapaapainoista. Tänään heiluttelin kuulaa, tein kyykkyjä ja askelkyykkyjä tangon kanssa (15 kg) ja sitten vähän pystypunnerruksia ja muuten lämmittelin selkää semmoisen vartin verran suurinpiirtein.

Pitää olla noiden painojen kanssa lämmitellessä silleen kuitenkin varovainen ettei väsytä lihasta heti aluksi turhan paljon. Siks pyrinkin tekemään lämppärin ns. kiertoharjoitteluna eli tyyliin 10 etuheilautusta kuulalla per käsi, 10 pystypunnerrusta, 10 kyykkyä, 10 askelkyykkyä jne. Sit pieniä taukoja, keppijumppaa ja taas alusta. Mukavasti saa pienen hien päälle eikä sykkeet nouse taivaisiin kuten jollain crossarilla tälleen raskaana kävis.  Toki crossailenkin välillä ja varmaan jossain vaiheessa taas juoksumatollekin:)

Jalat kun tarpeeks leveellä, maha mahtuu väliin:)
Olen kovasti miettinyt, että miten kannattais noita treenejä ja tuloksia kirjata? Joskus mulla oli liikuntapäiväkirja, mutta nykyään ei enää ole. Kännykkään kokeilin jotain ohjelmaa mutta too complicated eli ei siitäkään tullut oikeen mitään. Täytyy varmaan joku pikku vihkonen käydä ostamassa (vinkkejä???).

Kauheesti kiinnostais noita maksimejakin ruveta kokeilemaan jossain vaiheessa (ainakin penkki ja mave), mutta siihen tarvitsen tekniikkaopastusta ja jonkun varmistamaan sitten että oikeasti tanko nousee. Jossain vaiheessahan tein pientä penkkisarjaa 50 kilolla(?), joten maksimi luulis olevan jonkun verran siitä ylöspäin.
No itse treeni sujui kyllä hyvin. Teen vaihtoharjoitteluna (omakeksimäni termi) eli kahta eri liikettä ikäänkuin samaan aikaan vuorotellen. Ensimmäisenä parina oli jalkaprässi (80kg 15 toistoa) ja alaselkälaite (35kg 15 toistoa). Tein liikkeet rytmitetysti niin, että 5 nopeaa, 5 hidasta ja 5 nopeaa ja sain kun sainkin selkään tuntumaa. Jalkoihin en niin hyvin. 3 kierrosta.

Seuraavaksi tein etureisiä siinä laitteessa ja selkää taljassa (kaks seuraavaa kuvaa). Hyvät painot molempiin ja samalla tempolla 15 toistoa...eikun paitsi että taljassa vain 12!






Sitten kiskoin ylätaljassa 15 toiston sarjalla kolme settiä semmoisilla painoilla, että rupes ranteet ja kädet väsymään. Yritän kuitenkin katsoa painot niin, että tekniikka pysyy hallussa.

Seuraavaks vuorottelin taljassa takareisiä ja käsipainoilla sitten yhden käden soutua. Jälkimmäisessä nappasin lopulta 10 kilon käsipainon ja enemmänkin olis voinut laittaa.

Tämän parivaljakon jälkeen sitten loppuun kuntopiirimäisesti 15 kg tangon kanssa "hyvää huomenta" liike ja pystypunnerrus 10 kpl kutakin, perään askelkyykyt taas takajalka boksilla 10 kyykkyä per jalka. 3 kierrosta. Ja kun sekään ei vielä tahtonut riittää(!), niin kahvakuulan kanssa 3*15 pystysoutua ja trx:ssä sitten vielä 3*10 soutua oma kroppa painona.
Koko tähän rumbaan meni se puolisentoista tuntia ja kaloreita paloi jotain 800. Keskisyke oli 146 eli melkoisen kovatahtinen treeni.

Kyllä sitä hyvällä mielellä taas tulin kotiin. Ja nälkäisenä! Ei muuta kun protskujuomaa naamariin ja päälle hernekeittoa. Ja glögiä:)

Nyt lupaan skarpata ja ottaa teille kuvia vähän meidän Joulusta. Lapset on tehneet ihania joulukoristeita ja muutenkin olen yrittänyt kotia laittaa jouluiseksi:)

Näitä treenipäivityksiä vaan tulee tehtyä kun olen itse niin täpinöissäni näistä asioista.






2 kommenttia:

  1. Ihan mahtavasti menee sulla! Onneksi olkoon! Ota huomioon, että vauvan lisäksi painoa tulee mm. lapsivedestä, kohdusta, istukasta ja kroppa kerää muutenkin rasvavarastoja. Näin mulle ainakin on selitetty :D Liekö sitten vaan lohdutussanoja kun oma tilanteeni on hiukkasen päinvastainen kuin sulla. Mut kuopuksen syntymän jälkeen mulla oli lähtenyt painoo viikko synnytyksestä 10kg, et ihan hyvin saattanet ainakin hyvin pian synnytyksestä olla kasilla alkavissa lukemissa! Mahtavaa!

    Kiva että oot päässyt ilman suurempia vaivoja. Mulle tekee kipeetä edes kattoo noita sun salikuvia. Kyykkääminen on ihan mahdotonta näissä liitoskivuissa kun käveleminenkin on jo "ankkaa" vaikka matka vasta puolivälissä. Kohtua tärisyttää jotenki tosi ärsyttävästi ja hidaskin kävelylenkki pahentaa vaan kipua. Ja kävely ja lenkkeily olis just se mun juttu :( Onneks tää kuitenkin on vaan lyhyt aika elämästä.

    Oikein hyvää joulua koko perheelle ja treeni-iloa jatkoonkin!! Hyvin sä vedät! Ihailtavaa menoa! Ja mä ainakin tykkäisin paljon enemmän liikuntaan ja terveelliseen ruokavalioon perustuvista postauksista kuin suklaamättöjutuista :) Jatka siis samaan malliin! Taitaa muita mammoja ryhmässä vaan ahdistaa oma saamattomuutensa :)

    VastaaPoista
  2. Kiitti Anu! Mulla kävely ei kanssa sovi kyllä yhtään raskauteen, tosi nopeasti alkaa kolottamaan paikat. Se on tosin ollut ennen raskauttakin, jotenkin notkoselkä väsähtää kävelemiseen esimerkiks paljon nopeammin kun juoksemiseen, hullua eikö vain? Noi kyykyt on vähän joo... teen kevyellä painolla vaan, kyllähän se kieltämättä näillä viikoilla tuntuu että vauva tipahtaa sieltä jalkojen välistä kyykätessä:)

    Mä olen kyllä ronskisti ottanut välillä särkylääkettä myös ja mennyt jumppaamaan, harvoin kyllä mutta välillä. Jotenkin oon pitänyt omalta osaltani sitä pienempänä pahana ottaa se panadol tai burana kun että jään kokonaan kotiin.

    Mulla ei ole kummastakaan raskaudesta lähtenyt kilot ja siksi oikeastaan pidänkin näin tiukkaa dieettiä. Musta tuntuu, että imetys päinvastoin pitää jokaikisestä grammasta niin kovin kiinni ettei kannata edes yrittää laihduttaa. Tämänkin projektin taustallahan on se, että mun kakkonenhan lopetti tissittelyn vasta elokuussa (vaikka toki silloin söi enää sen 1-3 kertaa päivässä) ja on epäilty että asialla on yhteys näihin terveydellisiin juttuihin (pcos, kilppari). Mutta tosiaan kannan siis tällä hetkellä vielä esikoisen kiloja, kakkosesta niitä ei montaa kertynyt mutta nekin on tässä vielä vyötäröllä. Eli lähinnä lasken että vauva + lapsivesi on ne kilot mitä multa vois tipahtaa. Ja oikeasti se nyt on yks hailee alkaako se paino kasilla vai ysillä, enemmän on tärkeää just se että toipuis mahdollisimman hyvin ja nopeaa:)

    Ja kiitos Hyvää Joulua sinne sullekin!

    VastaaPoista

Kaikki kommentointi on tervetullutta - risut ja ruusut. Kiitos!