Pages

keskiviikko 1. lokakuuta 2014

Täällä ollaan....

Raskaudessa ollaan menossa jossain viikolla 18. Vatsa on alkanut pyöristyä sen verran, että töissä (jeps, palasin vihdoin tänään töihin lähes 2 viikon sairastelun jälkeen) tultiin kysymään, että olenko raskaana vai lihonut. Totesin myös, että parempi vaan ottaa mammafarkut käyttöön kun tuskailla kireän vyötärön kanssa.

Tosiaan sairastuin flunssaan silloin toissaviikolla. Viime viikon tiistaina, kun oli työpaikan kanssa meno teatteriin, minä meninkin lääkäriin hakemaan sairaslomaa (työviikkoni on siis ke-pe). Poskiontelontulehdus, antibiootit ja sairaslomaa sitten loppuviikko.

Nyt on keskiviikko ja söin juuri viimeisen antibiootin. Pahimmat flunssaoireet on menneet ohi, mutta hirveä voipumus ja väsymys, sekä jatkuva rään valuminen nieluun häiritsee aika paljon. Luulenpa ettei tulehdus ole ihan kokonaan pois. Harmi, ettei mulla ole nenäkannua töissä, siitä saa yllättävän paljon apua. Harkitsen siis vielä edelleen, olenko työkuntoinen. Lisäoireena mulla on tullut niska tosi kipeäksi, varsinkin kallonpohja(n lihakset?) särkee niin pahasti, etten saa päätä käännettyä. En osaa päättää, onko lihakset jumissa vai onko mulla joku kamala aivokalvontulehdus... luultavasti kuitenkin vaan lihakset jumissa. Särky on jatkunut viikon ja vain särkylääkkeillä menee ohi.

Lainasin tuon kuvan netistä. Minä nimittäin NUKUN! Illalla nukahdan ilman mitään melatoniineja tai nukahtamislääkkeitä ja nukun putkeen aamuun asti (ellei pissahätä yllätä). Tämmöstä ei ole ollut yli viiteen vuoteen, joku raskaushormoni taas vaikuttaa...

Liikuntaa tietysti zero. Mitä nyt pyörällä vähän kuljettanut lapsia puistoon. Huomenna olis tarkoitus sitten taas mennä venyttelytunnille ja perjantaina tanssimaan. Salikorttikin meni vanhaksi, enkä viitsi uusia ennenkun olen terveenä.

Vaa'alla käväisin ja paino pyöri jossain 93-94 kilon tuntumassa. Vanhoja äitiysneuvolakortteja katsoin ja aika samassa ollaan menty, eli paino on lähtenyt kunnolla nousemaan vasta tuossa 20 raskausviikon jälkeen. Nyt onkin sitten paljon haastetta siinä, ettei se lähtis nousemaan yhtään. Oon melkoisen tiukasti noudattanut karppiruokavaliota ja saanut sokerit (paastosokeria lukuunottamatta) pidettyä tosi tasaisena ja hyvänä. Välillä kyllä on mennyt överiksi, eilen oli leivänpuputuspäivä kun ei aina vaan jaksa sitä rehuja ja liha- kombinaatiota. Paastosokerit vaihtelee edelleen. En oikeen saa kiinni siitä, että milloin ne on alemmat ja milloin vähän ylemmät. Raskausaikanahan rajat on tosi tiukat eli alle 5.5 on oltava kotimittauksissa. Mulla vaihtelee; välillä on 5.3-5.4 ja sit yhtäkkiä on 5.7-5.8. Nyt oon lukenut paljon juttuja, että tuo paastosokeri ei vaikuta lapsen kokoon, joten en todennäköisesti suostu mitään insuliinia pistämään näillä ylityksillä.  Eri asia on, jos lähtee nousemaan reilusti kuuden pintaan ja yli. Lapsen kannalta tärkeintä on, että päiväsaikaan sokeritasapaino on hyvä ja mulla se on erionomainen. 1h arvot on vähän alle ja yli kuuden kun yläraja on muistaakseni 7.8.

No nyt tästä vaan eteenpäin, flunssa pois ja takas treenaamaan!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki kommentointi on tervetullutta - risut ja ruusut. Kiitos!