Pages

maanantai 6. tammikuuta 2014

Tykytyksiä ja paleo-ruokavalio

Olen iät ajat ollut jo sitä mieltä, että ei mitään dieettejä. Hus pois dieetit ja elämäntapamuutos on pop. Olen nyt kuitenkin vähän tutustunut paleo-ruokavalioon joka ei maitotuotteita lukuunottamatta paljoa eroa omasta ruokavaliostani.

Kaisa Jaakkola, joka on myös kilpirauhasongelmainen, on kirjoittanut ja suositellut paleo-ruokavaliota. Kilpirauhasporukoissa aika monikin vannoo sen nimeen.

Ruokavalioon olisi tämmöinen kickstart
http://kaisajaakkola.fi/2013/10/paleo-kickstart/

Kaksi viikkoa pelkkää lihaa ja rehuja, ilman maitotuotteita, ilman hedelmiä ja marjoja. Sitten pikkuhiljaa lisätään marjoja ja hedelmiä. Ei se hullummalta kuullosta, jos vaan kestän tuon kaks viikkoa ilman appelsiineja ja viinirypäleitä:) Tämä on ihan harkinta-asteella, mutta tottakai raportoin tänne jos päätän aloittaa ja kuinka etenee. Muilla tulokset ovat olleet lupaavia. Saisi insuliinit pidettyä hyvin kurissa ja ehkäpä sitten rasvanpolttoa käyntiin:)

Onko teistä joku kokeillut/ollut tuolla ruokavaliolla? Aikalaillahan siihen niputetaan karppaus, puhdas ruoka ja sokeriaineenvaihdunnan kurissa pitävät ainesosat. Ajatuksena ei hullumpi tietenkään.

Sydän vähän täällä tykyttelee joo...Eilen kuulailin tosiaan illalla 21-22 ja sitten ihmettelin puoli kolmeen että kuinka pumppu hakkaa ja hakkaa. Leposyke pitäis laskea 50-60 ja oli varmaan yli 80. Tosi paha olo. Otin lopulta 2 melatoniinitabua, nukuin 2 tuntia ja heräsin yltäpäältä hiessä. Aamullakin oli vielä outo olo. Hitto kun ei ole sykemittaria, olisin nähnyt tarkasti että missä mennään.  En tiedä johtuiko treenistä, johtuuko uusista lisäravinteista (rauta ja merilevä) vai mistä. Seurailen tilannetta.

Pitkä joululoma alkaa olemaan ohi. Syksyn työt tuntuvat joltain vanhalta painajaiselta menneisyydestä, mutta niin vaan on taas koko kevät puurrettava rahan eteen. Työkuvioissa on ehkä jotain positiivista tulossa, mutta pelkään kyllä että samaa bullshittiä koko kevätkin. Onneks sain vihdoin nukuttua koko syksyn univelat pois tämän viimeisen lomaviikon aikana ja nyt on pitkästä aikaa levännyt olo. Jos tässä taas tulee joku burn out niin on vaan pakko ottaa taas pari viikkoa lomaa keväällä.

Päätimme  mieheni kanssa, etten tee tässä  vaiheessa sopimusta Elixiaan vielä. Mun työpaikka on nyt vähän kaukana ja toisaalta kun nuo työkuviot on vähän epäselvät (fyysinen sijaintini saattaa muuttua) niin odotellaan että asiat selkiytyy. Sitäpaitsi kuulin että tähän lähemmäs (toki automatkan päähän sekin) aukeaa gogo express sali jossa kk-maksu kuulemma 18 euroa. Uudet laitteet jne. Toki ei ryhmäliikuntatunteja.

Pari kuvaa, aika paleotahan tämäkin jo on:)



Kukkakaalia, jauhelihakastiketta, raejuustoa kuntosalin jälkeen

Aamupalaksi munakasta 100 gr, raejuustoa tomaatti ja
sipulisilpulla, lattekahvi ja appelsiinimehu. Kotipäivinä:)

8 kommenttia:

  1. Periaatteessa vastustan tätä kaikkea ruoka uskontoa mitä nykyään tulee joka tuutista ( tai sit mä vaan seuraan liikaa kaikkia fitness blogeja). Paleo edustaa tätä "ruoka-uskontoa" mielestäni kaikista pahimmillaan. Siis terveellinen ruokavalio on ehdottomasti hyvä asia, mutta kun joissain koulukunnissa tunnutaan ajattelevan että sillä parannetaan tauti kuin tauti. SILTI vaikka tää paleo hössötys ärsyttää, ajattelen että palossa saattaa olla jotain perääkin ja olen vähän ajatellut kokeilla sitä (pco:hon ajattelin kokeilla eli mut on siis ihan aivopesty tällä ruoka-uskonnolla). Juustojen hylkääminen tässä se vaikein paikka on, mutta jos keksit hyviä paleo ruokia ( etenkin aamu/ välipaloja) laita ihmeessä blogiin ( olettaen siis että aloitat koko paleon)

    VastaaPoista
  2. Anonyymi: no ensimmäisenä tulee mieleen tietysti munakas ja kananmunat kaikissa eri muodoissa. Itse asiassa mä olen jättänyt puurot nyt jo jonkun aikaa pois ja syön aamuisin joko pirtelöitä tai munakasta. Hassumpi juttu on se, että mun 2v tytär on myös melkoinen paleotyttö eli puurot tai leivät ei kelpaa:)

    Mut katsotaan, kirjoittelen sitten enemmän. Onhan siitä paleosta jotain maitoversioitakin eli ei ole pakko jättää kaikkea. Luulisi, että pco:hon se voisi toimia kun pitää ne insuliinit tasaisena paremmin kuin virallisterveellinen diabetesruokavalio.

    VastaaPoista
  3. Aaargh, piti tulla kurkkimaan paleosta enemmänkin. Ja ei missään tapauksessa mulle, mä oon maitorahkatyttö :-D Olen aika huono syömään proteiinia riittävästi, sitä kun tarvii tämän ikäisenä aika paljon että lihakset ei mene yhtään huonompaan kuntoon mitä ne on olleet + tarvetta kasvattamiselle siis oikeasti on.

    VastaaPoista
  4. Tyttäreni pitää itsensä mallinmitoissa paleolla(no, hän liikkuu kyllä myös paljon). Hän tosin 'fuskaa' syömällä Chevre-juustoa joskus salaateissa, kun hänen lihan syöntinsä on niin vähäistä. Fetaa söi aiemmin, ennen kuin kekkesi miten hyvää Chevre on. Kalaa syö kyllä, muttei sitäkään usein.
    Tyttäreni mainostaa jokapuolella miten hyvä paleo on. On yrittänyt minutkin syömään samalla lailla, mutta minä se tykkään Lattesta, leivästä, rahkasta, ja muusta...
    Minä voin suositella kokeilla paleota, sillä olen läheltä seurannut että se toimii. :) Ei vain hoikistumisessa, vaan ihokin alkaa kukoistamaan.
    Tyttäreni tosin on Aina syönyt paljon hedelmiä. Ei mitää kahden viikon hedelmätöntä aloitusta hänellä...
    Tsemppiä!! :)

    VastaaPoista
  5. Kiitos hei teille kaikille kommenteista!

    Anonyymi: mulla on vähän samat ajatukset, en ole varma onko hyvä vai huono. Eräs tuttuni sanoi että tätä on kritisoitu vaaralliseksi, mutta on aika vaikea uskoa että tässä olis mitään vaaraa kun kuitenkin jopa bataattia saa syödä.
    Mulle tuli ihan ensimmäistä kertaa nyt vastaan, että tästä on tosiaan hössötetty. Tuolla kilpirauhasporukoissa moni on paleolla ja voi hyvin, siksi mä vähän niinkun itsekin tätä olen ajatellut kokeilla. Ja kun olen jo aika pitkään ollut aika hyvinkin ilman noita viljatuotteita. Se on selvä, että verrattuna virallisterveelliseen diabeetikkojen ruokavalioon jossa ruoalla kikkaillaan että saadaan sokrut pysymäään tasaisina, tämmöinen paleo pitää ne tasaisina itsestään.

    Ripsu: mulle heti heräsi tyttärestäsi ajatuksia että mitä hän sitten syö jos ei syö lihaa eikä kalaa paljoa? Soijatuotteita?

    Tuon hedelmäasian nyt kyllä kestää, mutta olen miettinyt sitäkin että onko mun nyt mitään tarvetta oikeasti mitään kickstartia aloittaa jos siirryn vaan pikkuhiljaa muutenkin. Oletan, että kickstartissa saadaan elimistö ketoosiin mahdollisimman pian...?

    Mutta mietinnässä on edelleen, en ole siis vielä aloittanut.

    VastaaPoista
  6. Heissan
    Ihan sattumalta eksyin blogiisi, kun googlettelin paleota ihan huvikseni. Ja tätä postaustasi lukiessani tuli mieleen heittää kommenttia omista kokemuksista.

    Mulla todettiin 2011 syksyllä kilpparin vajaatoiminta. Ihan yllärinä itselle päänsärkyjen syitä työterveydessä selvitellessä, koska oireet, joita mulla oli kyllä pitkä liuta, olivat sellaisia kuitenkin etten ajatellut niiden johtuvan mistään sairaudesta, ajattelin vain "olevani sellainen" ;) Siinä hämmennyksen vallassa ja loppuelämän lääkitystä murehtiessa aloin tutkimaan voisinko itse jotenkin parantaa kilpparin toimintaa. Serkkuni kertoi löytäneensä vastauksia hapan-emäs-tasapainosta, ja mieheni taas kertoi paleo-ruokavaliosta samaan aikaan lähinnä painonhallintaan liittyen, ja näitä asioita tutkiessani huomasin, että paleo tosiaan voisi olla hyväksi kilpparille jos koko kropalle muutenkin.

    Pitkä tie tuosta oli kuitenkin vielä toteutukseen, koska niin tiukassa oli koko elämän (35v) kestäneet ravinto-opit, eli päällimmäisenä se, että maito- ja viljatuotteet ovat ne parhaat kalsiumin ja kuidun lähteet... Piti tutkia paljon millä nuo korvaan, ja olenkin tässä matkan varrella antanut itselleni kertoa, että esim. maitotuotteiden kalsium imeytyy paljon heikommin kuin kasviksista saatava kalsium, ja sitähän tosiaan saa monesta eri lähteestä. Viime vuoden toukokuussa päätimme mieheni kanssa pitää testikuukauden, ilman kickstartia tms. Pikku hiljaa huhtikuussa jätimme leipää ja maitotuotteita vähemmälle ja toukokuu meni sitten "täyspaleolla". Ja sille tielle jäimme. Kävin huhtikuussa kilpparikontrollissa, TSH oli 3,1. Kesäkuussa uusi kontrolli ja TSH oli 1,07. Tuohon mennessä oli koko ajan 1,5 vuotta heilunut 3 kieppeillä ja tyroksiinin annostusta oli lisätty.
    Noudatamme ns. semi-paleota tällä hetkellä, filosofialla 85-15, eli totaalikieltäytyjiä emme ole; esim. salaattiin laitamme joskus harvoin jotain juustoa sekaan ja kyläpaikoissa tai ravintoloissa emme tee ruokavaliostamme numeroa, vaan otamme niin hyvin itselle sopivia ruokia kuin mahdollista. Eikä tule mielitekoja, kun sallii silloin tällöin (1-2 krt/kk) esim. itselleen vaikka palan leipää. Toimii hyvin! Maitoa en ole juonut pisaraakaan toukokuun 2013 jälkeen, se oli itselle suurin paniikin aihe, koska siihen asti join maitoa 3-4 lasillista päivittäin, mutta ei ole ollut ikävä. Paras motivaattori tälle muutoksen pysyvyydelle on ollut oma hyvinvointi. Vatsa toimii, turvotukset, pöhötys ja väsymys ovat poissa, olen unelmapainossani ja juoksu- ja salitreenien myötä myös peilikuva näyttää kivalta. Proteiinia saan hamppuproteiinijauheesta, kananmunista ja lihasta (broileri, kala, naudanliha).

    Nämä siis omia kokemuksia, en todellakaan väitä että toimii kaikilla, mutta voin rohkaista ainakin kokeilemaan positiivisten kokemuksieni myötä :)

    VastaaPoista
  7. Kiitos anonyymi:) Ja rohkaisihan tuo. Nyt olen pikkuhiljaa jättänyt jo maitotuotteetkin (paitsi heraproteiinin). Kai tässä pitäisi postata jo kokemuksia kohta:)

    VastaaPoista

Kaikki kommentointi on tervetullutta - risut ja ruusut. Kiitos!