Pages

maanantai 28. lokakuuta 2013

Venyttelyn jalo taito:)

Myönnän- en ole venyttelijä. Itse asiassa ainoastaan ohjattujen tuntien yhteydessä tulee venyteltyä. Hyvä syykin siihen on olemassa. Nykyään suositellaan ettei venyteltäisi suoraan treenin päätteeksi vaan vasta pari tuntia myöhemmin kevyt lämmittely ja kunnon vanutukset.

Yleensä siihen aikaan olen jo sängyssä murun vieressä.

Tänään otin kuitenkin itseäni niskasta kiinni. Jalat olivat aika jäykät eilisen jälkeen ja ajattelin josko kunnon venytykset autyaisivat lihaksia palautumaan paremmin, mulla kun on vielä parin päivän pyöräilyt edessä:)

Tytön kanssa "tanssimme" ja kyykkäsimme niin että sain sopivan lämmön. Sitten reilu puoli tuntia pitkiä rauhallisia syviä venytyksiä pääasiassa jaloille. Lihakset lämpeni niin, että ne ihan vapisivat venytyksissä. Samoin jälkeenpäin noin tunnin verran olin ihan hkinen eli kai siinä joku kuona-ainekin taisi lähteä liikkeelle. Huomenna nähdään sitten, että miten pahana jalat on "kakkospäivänä".

Sain villin idean jättää aamupuurot hetkeksi pois ja kokeilla pelkkää protskua. Lounaalla proteiinia ja kasviksia. Ja vasta välipalalla vähän leipää. Mahtaisko se buustata vähän mun aineenvaihduntaani liikkeelle?

Viime viikon treenit sun muuta jaarittelua


Pääsin kuin pääsinkin salille viime viikolla(kin). Tuntuu, että päivät vierii hurjaa vauhtia ja vähäinen vapaa-aika pyhitetään lapsille. Olen vähän semmoinen persoona, että en sitä omaa aikaa niin hirveästi kaipaa ja tykkään perheeni kanssa sitten olla enemmänkin.

Viime viikolla kyllä iski joku melkoinen alakulo ja kirjoitin tännekin pitkän postauksen, jonka lopulta jätin kyllä julkaisematta. Ehkä siinä oli kaksi pääpointtia eli se, että en saa kannustusta tähän elämäntaparemonttiin puolisoltani ollenkaan ja toinen oli kai sitten se, että olen ollut hieman masentunut viime aikoina eikä ole oikein ketään ystävää tai olkapäätä kenelle asioista voisi jutella. Siis on ystäviä, mutta kun jokaisella on omat ongelmansa niin en ole viitsinyt vaivata ja on aika yksinäinen olo ollut. Nyt on kyllä tosi pimeää ja märkää joten ei ihmekään, että väsyttää. D-vitamiinin olen lisännyt 50-100 mg (100 viikonloppuisin) ja muutenkin ruvennut popsimaan taas lisää vitamiineja. Pyöräily tekee kyllä hyvää, saan paljon paremmin unta kun on pientä uniongelmaakin tässä viime aikoina ollut. Pitäisi vaan päästä venyttelemään ja muutenkin huoltamaan itseään enemmän.

No, otin itseäni niskasta kiinni jo keskiviikkona työpäivän jälken ja menin tekemään melkoisen tappotreenin eli rinta-selkä-ojentaja-hauis. En edes muista, mitä kaikkea tein mutta tein paljon ja isoilla painoilla. Ja aina loppuun sitten pienemmillä niin, ettei enää olisi noussut. Tuli kokeiltua sitä "pumppaamistakin" eli ojentaja-hauis treeniä vuoronperään ja kyllähän ainakin hauislihas meni semmoiseen vapinatilaan.

Sunnuntaina aamulla lähdin taas uudestaan salille, tarkoitus oli tehdä jalkatreeni. Teinkin sitten kyykkyjä 40 kg niskassa, maastavetoja, jalkaprässiä vuorojaloin (suosittelen muuten, on todella tehokasta), etureidet ja takareidet laitteissa, pohkeet prässissä ja loppuun vatsoja. Hyvä treeni kyllä. Kuvat siis eiliseltä!

Hyvin harvoin olen käynyt aamulla salilla. Pyöräily onnistuu puoli seitsemän aikaan, vaan salilla on vaikeaa. En tahdo saada kroppaa oikein lämpimäksi ja treenimoodiin. Nyt laitoin päälleni kaksi kerrosta teknistä vaatetta ja lämmittelin kunnolla eli crossarilla, kahvakuulalla ja käsipainoilla. Sitten homma kulkikin paljon mallikkaammin.

Kuten kaikki varmaan tajuaa, painonhallintaprojektini ongelmat eivät johdu liikunnan määrästä. Luulenpa, että lihasmassani alkaa olemaan itse asiassa jo aika hyvällä mallilla samoin kestävyyskin. Ongelma on tuo ruoka - ruoka - ja ruoka. Eikä edes se ruokakaan niin pahasti, vaan ne makeat. Viime viikolla mies kantoi kotiin kaksi isoa settiä Twixejä (siis niitä jossa on joku 10 twixiä paketissa!!!). Lopulta sain kerättyä ne, pussitettua ja käskin miehen viedä ne töihin...siis ne mitä vielä oli jäljellä. Ihan uskomatonta siis tommoinen, en mä pysty kieltäytymään kun nenän edessä ovat. Että ottaa pattiin!!!

Tavallaan mä yritän opetella hyväksymään itseäni jo tämmöisenä. Mutta sitten näen mielessäni toobigtobeme-Annan kuvat blogista ja katson itseäni peiliin samalla ihmetellen että miksi minä en onnistu. Mikä tässä on niin väärin? Ihan samoista lähtökodistakin ollaan teoriassa paitsi että olen häntä vanhempi. Miksen minä saa tuommoista kroppaa (ehkä siksi ettei mulla koskaan ole ollutkaan). Pakostakin kääntyy ajatus taas sen kilpirauhasen suuntaan. Mutta en viitsi mennä lääkärillekään ennenkun olen todistettavasti ollut kunnon ruokavaliolla ja nähnyt, ettei tuloksia vaan tule.

Edelleenkään en ole valmis luopumaan normaaliruokavaliosta (kunhan ne makeat vois jättää pois). Tuo syömishäiriö kummittelee ihan koko ajan enkä edes uskalla ajatella mitään kovin rajoitettuja dieettejä.

Mutta kyllä tässä eteenpäin porskutetaan! Kun vain ei väsyttäisi näin paljoa, niin jaksaisi ihan eri tavalla keskittyä syömisiinkin!

Mitenkäs teillä muilla syksy? Väsyttääkö ja miten treenit ja elämäntaparemontit edistyy?

sunnuntai 27. lokakuuta 2013

Buzzador: Testauksessa kynttilöitä, Air Wick Black Edition

#airwickblackedition #buzzador

Kuvat ovat valmistajan sivuilta, matkapuhelimeni kameran
laatu on niin onneton eikä tällä hetkellä ole kamerassa
muistitikkua:)
Pitkästä aikaa pääsin taas kampanjaan mukaan testaamaan aivan ihania kynttilöitä. Air Wick lienee meille kaikille tuttu erilaisista hajusteista kylpyhuoneisiin yms. Nyt markkinoille on tullut ihana tuoksukynttilä. Ja se, miten kynttilä eroaa muista tuoksukynttilöistä on tuo ihana värinvaihtoefekti. Eli tuo kynttilälasissa oleva kuvio vaihtaa väriä, heti kun kynttilän sytyttää.


Nämä ovat todella kauniita kynttilöitä. Tuoksu on sopivan mieto, eli hieman tuoksua mutta meidän isossa olkkarissa ei yhtään häiritsevästi. Eipä lapsiperheessä mitään suitsukkeita muutenkaan paljoa uskalla poltella.

En pitänyt varsinaisesti mitään kutsuja, mutta annoin pari kynttilää testattavaksi läheisille kavereille (neljähän niitä paketissa tuli). Kaikki pitivät ideasta ja tuoksusta.

Sain testattavaksi kaksi tuoksua:
Mulled Wine & Cinnamon Apples sekä Purple Blackberry Fig. Ehdottomasti tuo omenainen tuoksu oli suosikkini.

Näillä testikynttilöillä pärjää nyt pitkälle, mutta lahjaideaksi esimerkiksi nämä ovat ihan verrattomia. Suosittelen lämpimästi.

perjantai 18. lokakuuta 2013

hyvää treeniä

Tänään oli salipäivä. Tein jalka-rinta-ojentajatreenin ja loppuun olkapäitä sekä vatsoja. Penkkipunnerruksen sijaan tein vinopenkkiä (oikeet treenarit tekee varmaan molempia) ja vipunostoja. Jaloille prässiä, takareidet taljassa ja etureidet penkissä.

Ojentajissa olen nyt innostunut taljaan. Ensin teen sarjan käsipainoilla ja loppuun pitkää erittäin tiukkaa sarjaa  taljassa köydellä.

Tämän päivän teemana oli painon nosto sarjan edetessä ja toistomäärien vähentäminen. Kiva tehdä vaihtelevaa treeniä.

Muutenkin tämä viikko on mennyt upeasti: ma-ke pyöräilyt, eilen keskiraskas kotitreeni 35 min (löysin jonkun dvd:n kaapista) ja tänään sali.

sunnuntai 13. lokakuuta 2013

Luistelua ja viikonlopun saldo

Tässä mun nuorempi nauttii syksystä ja
ulkonaolemisesta,  kuten äitinsäkin <3
 Esikoisemme aloitti nyt sitten luistelukoulun. Vuosi sitten jo kokeilimme, mutta hän ei ollut yhtään valmis. Ja taisipa olla väärässä porukassa (taitoluistelijoiden koulu jossa 99% tyttöjä). Nyt sitten jääkiekkoporukan luistelukoulussa. Siellä toivotettiin myös vanhemmat tervetulleeksi jäälle. Ja minähän menin!

Ikinä en ole elämässäni luistellut jäähallissa ja nyt olen sitten kaksi kertaa käynyt. Edelleen jalkani vaivaa, joten toisella kerralla fiksuna otin särkylääkkeen jo tuntia ennen luistelua.

Ja arvatkaas vaan - pikkasen hävetti. Mä en osaa mitään! Siellä ne pienet pojatkin (6v) jo luistelee huomattavasti mua paremmin. Harkitsen nyt vakavasti aikuisluistelukouluun menemistä, täällä järjestetään semmoistakin vaikka se onkin ihan naurettavaan aikaan...joskus iltayhdeksältä. Mä haluan oppia luistelemaan!!!!!

Siinäpä olikin sitten viikonlopun "liikunnat" plus polkupyöräiltiin lasten kanssa pientä lenkkiä. Olen huomannut itsessäni, että ulkona oleminen tuntuu parhaalta ja jos vielä saa siihen vähänkin liikuntaa päälle niin uni maistuu. Sali ei tuo unta ollenkaan yhtään niin hyvin.

Olkapää vähän niskoittelee siitä penkkituloksesta. Täytyy pyytää taas joku katsomaan, että punnerran oikein. Katseli youtubesta videoita ja tuntuu jengi tekevän penkkiä monella erilaisella tekniikalla.

Astmakin on helpottanut, aamulla pienessä pakkasessa pyöräily ei tuntunut ollenkaan pahalta. Varpaat vaan kipristeli. Tästä on hyvä aloittaa tämä viikko. Illalla tähtään Body Balanceen jotta tulisi munkin vähän venyteltyä:)


perjantai 11. lokakuuta 2013

Rednexiä ja hauiskääntöjä:-)

Perjantai-iltana kotiäiti suuntaa salille. Treenivuorissa jalat, selkä ja hauikset (+hartiat ja vatsa).

Aika kovaa tahtia tein ensin jalat-selkä treeniä vuorotellen. Kyykkyä 45 kg niskassa, yläselkää taljassa, takareidet penkissä, lavat käsipainolla, olkapäät käsipainolla, alaselkä penkissä, hauikset ja pystypunnerrus 6 kg käsipainolla. Hauiksen teen istuen takakenossa eli liikerata huomattavasti normaalia pidempi. Loppuun sitten vatsoja ja haukkaireita kevyemmällä painolla kunnes voimat loppui kesken. Ja ihan itse taas tein fiiliksen mukaan ja miksailin vanhempia ohjelmia.

Kotona sitten napaan pastaa ja jauhelihakastiketta. Hyvä fiilis!

Mielikin pääsi herkistymään salilla kun radiosta tupsahti Rednexin biisi wish you were here. Moni sen muistaa tommoisena höpön höpön balladina. Mulle sillä on iso merkitys. Parikymppisenä kun en ollut ihan vielä päässyt muuttamaan kotia (jouduin elämään aika sietämättömässä tilanteessa silloin kotona) eräs mieshenkilö auttoi minua saamaan asunnon ja muutenkin aika paljon. Meninpä rakastumaankin. Kaikkien vuosien jälkeen muistan häntä lämpimästi, sillä kukaan muu ei musta niinä aikoina välittänyt. Olipa ensimmäinen ulkopuolinen, jolle uskalsin kertoa senhetkisestä elämästäni. No, mutta kyllähän elämässä näitä juttuja sattuu. Pidämme yhteyttä edelleen satunnaisesti, ihan hyvinä ystävinä vaan.

No, näitä sattuu. Aika hyvät treenit tälle viikolla, saapa nähdä vieläkö sunnuntaina piipahdan tekemässä taas rintaa ja ojentajaa vai mitähän sitä keksis. Huomasin, että dvd-hyllystä löytyy joku aerobic-dvd ja voisihan sitäkin kokeilla:)

Ai niin - lääkisasiassakin on jotain kirjoitettavaa. Mulla on ollut aivan liian pitkä tauko sen jälkeen kun työt alkoi. Yritin aina vaan yhtä kirjaston fyssan kirjaa aloittaa, mutta se tuntui vaikealta. Sain sitten vinkin vaihtaa toisen sarjan kirjaan ja tänään olen virallisesti jo fyssan ykköskurssista tehnyt kahden ensimmäisen kappaleen tehtävät! Aika tulee loppumaan kesken, mutta teen parhaani!

tiistai 8. lokakuuta 2013

Ruokajuttuja

Tässä on nyt taas viikon verran oltu aika hyvin ruodussa. Tarkoittaa sitä, että armas ei ole kuskannut kotiin enää makeita kilokaupalla ja olen itse taas saanut kunnon ruokarytmistä kiinni.

Eilisen ruokahommat meni näin
Aamupala puoli litraa vettä, 100% ruisleipäsiivu maksamakkaran ja kurkun kanssa, teetä.
Lounas keitettyä parsakaalia ja jauhelihakastiketta, vettä
Päiväkahvi
Välipala ruisleipää, sama kun aamulla sekä pieni kotimainen talviomena
Ennen treeniä banaani
Iltapala (päivällinen) jauhelihakastiketta, 1.5 perunaa ja kasviksia reilusti

Tänään taas.
Aamupala sama kun eilen
Lounaaksi iso satsi salaattia, 1.5 perunaa ja possunpihvi jälkkäriksi kahvi ja 3 palaa maitosuklaata.
Välipala sama kuin aamupala ja omena
Kotona pikaisesti yksin karjalanpiirakka koska päivällinen venyi menojen vuoksi.
Myöhäinen päivällinen mustaa makkaraa ja pakasteksviksia, pari tikkuperunaa sekä maitoa. Muutama Lontoon rae.

Mullahan tulee noihin väleihin ihan tuota hikipyöräilyä (kyllä siinä aina hiki tulee) joten syön siksi vähän enemmän hiilaria just nyt. Jossain vaiheessa vaihdan aamupalan ja välipalan rahkaan (kunhan pääsen kammostani eroon).

En laskenut kaloreita tuosta, mutta huomaan selkeästi syöväni taas paremmin ja enemmän. Lounaani on kooltaan tuplasti naistyökavereiden lounaasta. Toisaalta suurin osa on kasviksia.

maanantai 7. lokakuuta 2013

Kyllä se 40 kg nousi!

Tein tänään rinta/ojentaja/vatsatreenin ja kovan treenin teinkin. Ihan kädet tärisee. 

Lämppäri crossari ja kahvakuulalla heilautukset ja pystypunnerrukset. 

Siitä sitten 40 kiloa tankoon, syvä huonaus ja penkkipunnerrus. Kuusi kertaa tanko nousi ja olisi ehkä vielä noussut kerran-kaksi jos olisi ollut varmistaja. Tämä on mun tämänhetkinen maksimi. Ja siitä jatkoin 35 kilolla setin loppuun.

Perään tein sitten vipunostoja selälläni ja pulloveria kunnes siirryin ojentajiin. Ranskalainen punnerrus istuen 8 kg kahvakuulalla 3*15 tuntui aika kutkuttavalta. Sitten dippejä istuen. Vatsoja. Ja vielä ojentajat taljassa köyden kanssa ihan loppuun.

Ei paha?:) vähän kyllä tenniskyynärpää ja näköjään vasen olkapääkin vähän kipuilee mutta eiköhän tämä mene ohitse. Seuraavalla kerralla eri liikkeet.





sunnuntai 6. lokakuuta 2013

Tämän viikon saldo

Mun piti vielä tänään mennä salille, vaan aika oli kortilla kuten eilenkin. Perjantaina kuitenkin ehdin. Tein treenin fiiliksien mukaan mukaillen olemassaolevia ohjelmia (sekoitin kaksi- ja kolmijakoista) ja niin että mahdollisimman vähän istuen/maaten. Kyykkytankoon lykkäsin samantien 45 kiloa ja kahdeksan sarjalla meni kolme kierrosta. Viimeiset vähän kiemurrellen. Selkää, olkapäitä, jalkoja ja hauista ja aika kovat vatsat perään. 

Huomenna menen  tekemään rinta-ojentaja-vatsatreenin ja torstaille sitten tanssitunti. Pakko se on myöntää, että aika on kortilla. Meillä kun käy kotona lastenhoitaja työpäivinä niin joudun sapuskat tekemään valmiinsi viikonloppuna. Siihen päälle lasten harrastukset ja kodin huolto, niin aika on tosi kortilla. Kestovaipat lisää haasteita jo suureen pyykkirumbaan, ja kun pyrin tekemään kaiken ruoan (hyvistä) raaka-aineista niin meneehän siihen aikaa. 

Tuo pyöräily pelastaa kuulkaa paljon. 

Olen miettinyt paljon tuon oman punttisetin myymistä ja ostaisin tilalle pari kahvakuulaa. Olen aika innostunut kahvakuulailusta kun mun erityisesti pitäisi saada tuota keskivartaloa kasaan, liian helposti ryhti pääsee levähtämään edelleenkin. Huomasin itsekin että yhtäkkiä vatsa näytti taas pömpöttävän paljon enemmän. Siitähän se vaan johtui että keskivartalon hallinta oli unohtunut. Ja kahvakuulat vaan on niin helpot:-)

Tämmöinen viikko tällä kertaa. Huomenna aion yrittää penkistä 40 kiloa. 35 mulla menee tosi hyvin, jopa 3*8 joten näkee kuinka hyvin nousee 40. Tsempatkaa virtuaalisesti:-)

keskiviikko 2. lokakuuta 2013

Muistakaa ne valot!


Siellä on aamuisin jo melko pimeää. Lakikin jo säätelee, että pyörässä on oltava valo. Eilen mulla ei ollut kun menin tavallista aikaisemmin, ja jouduin arpomaan parikin kertaa että näkeekö autoilija mut!

Kuvassa olevat vaatteet riittävät tuohon -4 asteen pyöräilyyn, eli kolme kerrosta teknistä josta ylin ihan ohut mikrokuituinen. Päässä pipo ja tuubihuivi joka suojaa leukaakin:)

Lamppu oli sitten jo tänään!

Illalla salille, pitkästä aikaa taas! Kaksijakoisella mennään...:) Vähän olen miettinyt niitä ohjattuja tunteja, maksaahan ne mutta vähän tää salille raahautuminen on mulla nyt ollut hankalaa. Jos voittais lotossa vuoden jäsenyyden johonkin!

tiistai 1. lokakuuta 2013

Fillari, fillari

Ooh, olen nyt jo ihan fiiliksissä. Pyöräilykunto on muutamassa viikossa noussut ihan selvästi. Oli tosi hyvä päätös olla vetämättä itseään ihan piippuun polkiessa. Polvisärky on hävinnyt kokonaan ja jaksan hyvin polkea kaikki kolme työpäivääni putkeen. Menetän ajassa muutaman minuutin, mutta who cares:)

Aamulla oli jotain 3 astetta ja pelkäsin astmani puolesta. Ihme kumma, ei se tuntunut yhtään niin pahalta kun silloin vuosia sitten. Ehkä tässäkin se maltti on valttia- ajatus auttaa. Olen jopa (en millään olis vuosi sitten voinut uskoa) miettinyt talvirenkaiden hankkimista. 

Paino huitelee jossain 95:ssä enkä ymmärrä mistä taas tämmöiset turvotukset on tulleet päälle. Sormuksetkaan ei tahdo mahtua sormiin. Pohdin, että ostaisin pari ananasta ja vetäisin parina päivänä ananaskuurin josko tätä pöhötystä saisi vähän pois. Mitään tabletteja en uskalla kokeilla tuon imetyksen vuoksi.

Nyt tuntuu, että pahin väsymys on ohi ja antibioottikuurikin alkaa olemaan ohi. Jospa liikunnan lisäksi saisi energiaa nyt vahtimaan syömisiäänkin paremmin. Lähinnä pitäisi palata sinne rahkalinjalle. Skyr-rahkaa olen nyt töihin ostanut välipalaksi:)

Tämmöisen blogin löysin, http://heftytraining.wordpress.com/
Ja jäin koukkuun.