Pages

torstai 5. syyskuuta 2013

Sarvikuono pelastaa!

No kyllä tätä sairasteluasiaa nyt on sitten. Pikkuhiljaa ehkä (kop kop) olo on alkanut paranemaan. Tässä ehkä mun pelastukseni tällä kertaa.


Astmaatikkona on ehkä suurin ongelma tässä sairastelussa se, että nuo ahtaat poskiontelot (ja keuhkoputket) eivät ilmastoidu ja sinne jää hyvä kostea alusta bakteerikasvustolle. No, poskiontelot on rakenteeltaan semmoiset ettei tämä nenäkannu siihen vaikuta, mutta kun käyttää joko Duactia tai avaavia nenäsumutteita (itse laitan sumutteen, pidän päätä alaspäin miuutin ja sitten vielä kyljelleen hetkeksi että se neste oikeasti valuu "joka paikkaan") niin tuntuu hieman helpottavan.Toivottavasti:D

Mutta tämä räkäyskä sitten on ihan oma juttunsa. Kaikki lima tuolta nenäonteloista valuu nielua pitkin ja sitten yskin ja yskin keltaista limaa. Yäk. No tällä kannulla kun pari-kolme kertaa päivässä kannuttelen niin kaikki lima liukenee ja tulee niistämällä ulos. Ja astmalääkettä tietysti koko ajan, kortisonia ja avaavaa niin keuhkoputketkaan ei supistu ja saan henkeä. Kannun käyttö ensimmäistä kertaa on tosi outoa, mutta siihen tottuu. Tärkeintä on pitää pää oikeassa asennossa, muuten vesi valuu johonkin muualle ja se sitten sattuu.

Mitäs mitäs, no kävin eilen työterveyslääkärillä. Tapasin taas niin onnettoman, sosiaalisesti taitamattoman ja luotaantyöntävän naislääkärin, että hetken mietin miksei lääkiksessä ole soveltuvuuskokeita (jotka minä tietysti läpäisisin:D). Myöhästyin puolen tunnin ajasta 5 minuuttia (mulle oli sanottu että talon edessä on parkki vaan ei ollutkaan) ja ensimmäisenä täti rupesi valittamaan mulle että myöhästymiseni takia on vain vartti aikaa eikä ehditä käydä kaikkia asioita läpi joten mun piti priorisoida. No flunssan priorisoin ensimmäiseksi ja lopun aikaa tappelin siitä että saanko lähetteen kilpirauhasen verikokeeseen. Niin, Tappelin. Olin aivan järkyttynyt koska lääkäri vaan intti että keväiset arvoni ovat oikein hyvät enkä tarvitse seurantaa. Olen nyt syönyt kilpirauhasta buustaavaa monitivamiini + tyrosiini + jodi valmistetta ja haluaisin nyt nähdä että onko se vaikuttanut ja jos ei niin mihin suuntaan arvot on tammikuusta muuttuneet. Tämä kilpirauhasasia on suomessa ihan järkyttävällä kantilla. Kyseessä on monen kohdalla hormonihäiriö joka vaikuttaa moneen muuhun asiaan (esim. yhteyttä PCO:hon tutkitaan ja moniin autoimmuunitauteihin myös). Viitearvot on aika erilaiset muualle maailmaan verrattuna (ruotsissa olisin jo tyroksiinilla) ja lääkärit vaan hokee, että arvot on erinomaiset. Kyseessä on aika yleinen sairaus/hormoninpuutos ja yleislääkärit eivät suostu tunnistamaan sitä. Erikoislääkärille kaikilla ei ole varaa mennä. Ja jos yleislääkäri on sitä mieltä, ettei arvoissa ole mitään epäilyttävää niin eipä saa lähetettäkään erikoislääkärille. Jos kyseessä olis diabetes ja joku paastoarvo lähentelis edes rajaa, niin tilanne olis täysin eri. Puuh. Minä olen itse huolissani itsestäni ja pyysin kokeisiin niin lääkäri ei halua laittaa mua. Kyseli sitten näsäviisaasti, että mitä oireita mulla muka on. Niin.Tämä oli avautumisosio joka pisti kyllä vihaksi.Niin ja en oikeasti halua aloittaa sitä tyroksiina, siksi mä näitä vitskuja syön. Mutta ymmärrän asian vakavuuden ja haluan seurata tilannetta.Varsinkin kun on nyt monta kuukautta lähtenyt tukkaa päästä huomattavasti aikaisempaa enemmän.

No mutta parempaan päin olen menossa. Pieni salainen toive on, että ens viikolla pääsisin taas pyöräilemään.

Paino pysyy edelleen samassa. Tässä on nyt sekin, että kipeänä syön suruuni. Makeaa. Joka päivä. Ei kuuloakaan maitorahkasta tai salaatista. Mikään kunnon ruoka ei muutenkaan tahdo maistua. Ja kun ei ole nälkä niin syön tosi harvoin. Ja vähäisestä syömisestä sitten seuraa yösyömistä. Vanha tuttu kierre. Mutta ei ole niin paha kun aikaisemmin ja yritän nyt saada sen poikki. Isompi lapsi lähti pappan kanssa just mökille niin ehkä jaksan/ehdin keskittymään nyt ruokaankin. Tarjolla kun on tänään kalaa, savusiikaa. Iänikuisen lohen sijaan:)

Jes, nyt sitten arpomaan:)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki kommentointi on tervetullutta - risut ja ruusut. Kiitos!