Pages

keskiviikko 7. elokuuta 2013

Vuosi...

Tämäkin blogi alkaa kohta täyttämään vuoden. Vuosi on pitkä aika ja alkuperäinen tavoitteeni olikin tasan vuoden pituinen.

Elokuussa 2012, kun tiesin joutuvani palaamaan töihin tasan vuosi siitä eteenpäin, aloitin tämän projektini. Halusin olla hoikka ja hyvässä kunnossa.

Nyt on ehkä ihan hyvä vähän analysoida, että missä asioissa olen edennyt ja mitkä menivät pieleen. Totuus kun on, etten ole päässyt edes "80-luvulle".

Aloitin koko homman palkkaamalla itselleni PT:n. Mulle tehtiin sekä kuntosaliohjelma, että ruokavaliomalli. Olin toivonut kokonaisvaltaisempaa kunto-ohjelmaa mutta (ilmeisesti) varojen/ajan puutteessa se jäi tekemättä. Aloitin sitten touhuamalla salilla 2krt vko-ohjelmalla ja siihen päälle body pumpit sun muut aerobiset. Ruokavaliomalliinkin aloin tutustumaan ja pikkuhiljaa sitä noudattamaan. On muuten edelleen se käytössä suurilta osin.

Tsemppasin tosi kovasti syksyn, mutta vaaka ei näyttänyt juuri mitään tuloksia. Ja se kyllä lannisti. Aina sain vaivalla 2-3 kg pois ja jos ihan hitusenkin söin esimerkiksi yhden päivän vähän "väärin", olin taas lähtöpisteessä.

Suurin ponnistus on ollut itselleni anteeksiantaminen ja
oman ruumiin rakastamaan oppimininen. Nyt olen jo hyvällä
tiellä:)
 
Tammikuussa sitten ihmettelin jo asiaa kunnolla ja, en muista miten, eksyin netistä lukemaan näitä pco-juttuja. Gynegologi totesi, että lienen arvannut oikein ja sain ne metformit joita aloitin syömään helmikuussa. Paastosokeri rauhoittui ja paino alkoi pikkuhiljaa tippumaan. Kuntosaliohjelman vaihdoin kolmijakoiseen jota teinkin sitten koko kesän. Ruokavaliomalli pysyi aika samana, mutta hieman hilasin proteiinien määrää alaspäin kun paino jossain välissä jumitti. 1kg/kk keskimäärin.

Kesäkuussa sairastuin monella tavalla ja motivaatio liikuntaan on kipujen vuoksi ollut vähäistä. Ruokavalio on pysynyt suhtkoht ok, mutta rahkaa en ole enää saanut syötyä. Mulle tuli siis ihan lopullinen kyllästyminen siihen. Kesällä muutenkin tulee syötyä liian vähän joka kyllä sitten näkyy ikäänkuin ilta-ahmimisena. Paino on onneksi pysynyt samana ja olen ehkä siitä iloisin, että a)ruokarytmi on säilynyt ja b)aterian kokoonpano on säilynyt suurinpiirtein.

10 päivän päästä aloitan työt. Vuosi on siis umpeutunut. Nyt on aika miettiä tulevaa. Mun elämänrytmini tulee muuttumaan todella paljon. Teen kolmepäiväistä työviikkoa ja aion polkea työmatkat niin kauan kunnes jää peittää maan. Saan hyvää aerobista treeniä tunnin verran siis kolmena päivänä viikossa. Siihen päälle kuntosali vapaapäivinä, en vain ole vielä päättänyt, että jatkanko kaksi- vai kolmijakoisella ohjelmalla. Miten käy tanssituntien? Entä miten ruokavaliota on muutettava. Meillä on töissä hyvä ruokala, eli periaatteessa kyllä voisin syödä sielä oikein sopivasti jos suinkin vaan on varaa. Eväiden kuljettaminen tuntuu vähän vieraalta. Tosiasiassa olen niin väsynyt, että näistä ruokahommista (siis kokkaamiset) selviän muutenkin hädintuskin. Aviopuolisoni kun ei ruokaa oikeastaan osaa tehdä.

Minulla on myös tämä opiskeluprojekti joka vie talvella aika lailla aikaa, joten asioita on priorisoitava. Käymme myös perheenlisäyskeskustelua vakavasti (olenhan jo 36) joten monta asiaa on tässä nyt hämmentämässä tätä soppaa.


Kyllä - tässä olen minä - someday!

Mun on kuitenkin saatava joku järkevä tavoite syksylle 2014. Ehkä montakin.

  • Paino jatkaa tippumistaan. 1kg/kk on sopiva tahti. Mikäli tulen raskaaksi, tavoite on ettei paino nouse raskausaikana.
  • Menen pääsykokeeseen, vaikken pääsisi läpi niin olen lukenut kaikki kurssit ainakin kertaalleen jotta voin seuraavana vuonna keskittyä valmentautumiseen.
  • Jatkan kuntosalilla käyntiä säännöllisesti
  • Pysyn ruokavaliossa (rahka!!!)
  • Hoidan itseäni, venyttelen ja käyn hierojalla. Olen tällä hetkellä aivan jumissa. En ole koko keväänä juurikaan venytellyt.
  • Yritän levätä tarpeeksi ja saada uniongelmani korjattua. Lepo on kaiken a ja o, olen tosi pahassa unettomuuskierteessä.
  • Jatkan itseni rakastamista.

1 kommentti:

  1. Syksyinen tervehdys blogistani, siellä on sinulle blogihaaste. :D
    http://minunvuosi2013.blogspot.fi/2013/08/blogihaasteeseen-viimein-luvassa.html

    VastaaPoista

Kaikki kommentointi on tervetullutta - risut ja ruusut. Kiitos!