Pages

keskiviikko 12. kesäkuuta 2013

Siitä vajaatoiminnasta

Ajattelin, että olisihan tuosta kipparin vajaatoimintaprosessistakin hyvä kirjoittaa tänne vähän. Että miten se oikein meni ja miksi nyt lääkitystä oltaisiin lopettamassa. Ja millaiset tunteet itsellä on asian suhteen. Sekavat kylläkin...

Niin kävin siis joskus maaliskuussa otattamassa otattamassa kilpirauhashormonin t4v ja aivolisäkehormonin (joka potkii kilpparia) tsh arvot. Multahan on männävuosina niitä otettu useita kertoja ja aina on lääkärit sanoneet että arvot on viitteissä, tosin kaksi kertaa on myös sanottu että on rajoilla ja passitettu uusintakokeeseen (jolloin on ollut taas viitteissä). En ole tiennyt arvoista mitään enkä ole osannut edes lääkäriltä niitä kysyä. Ennenkuin nyt.

No kävin niissä kokeissa jossa tuloksena oli tsh 3.51 (viralliset viitteet on 0-4) ja t4v 15.1(viralliset viitteet 10-21). Tk-lääkärin mukaan olen viitearvoissa, mutta oikeasti asia on niin että tuo tsh pitäisi olla maksimimssaan 2-2.5 ja t4v yläkolmanneksessa noista viitteistä. T4v eli kilprauhasen eritättämä hormoni on kuitenkin kohtalaisen hyvä (aikaisempina vuosina ollut jotain 11-14) mutta tuo aivolisäkkeen erittämä hormoni tsh, on siis kyllä korkea. Sekin on aikaisempina vuosina ollut siinä kahden pintaan. Jos näitä arvoja tulkitsee siltä kannalta, että minulla oli alkava vajaatoiminta (niinkuin tässä olen tulkinnut), niin nimenomaan tuolla lääkityksellä pitäisi saada tuota tsh-hormonia nyt aluksi alas ja mielellään t4v-hormonia myös ylöspäin.

No, gyne jolla olen käynyt ja joka pyysi nämä arvot multa ottamaan, tulkitsi asian kuitenkin päinvastoin. Eli hänen mielestään koska tuo t4v arvo on hyvä, niin ei kannata toista arvoa niin katsoa koska se näyttää vaihtelevan aika paljon. Silti, hassua kyllä, hän antoi minulle reseptin jotta voin kokeilla tyroksiinia josko se jotenkin parantaisi oloani ja tukisi painonhallinnassa.Vaikkakin sanoi samalla ettei mulla ole vajaatoimintaa. Outoa, eikö? Itsellä siinä vaiheessa soi vaan päässä että kyllä sen täytyy olla kun kerran aikaisemminkin lääkärit ovat puhuneet raja-arvoista ja muutamalta tutulta (jotka tietävät aiheesta enemmän) kysyessäni kaikki sanoivat että ehdottomasti aloitettava lääkitys.

No minähän aloitin, lastenannoksella eli pienin mahdollinen ja alkoi tapahtua kummia samantien. Hikoilin kaupan kylmäaltaalla, leposyke oli melkoisen vauhdikas ja kaikkein oudointa oli että kuukautiset alkoivat ilman mitään etukäteisoireita pari pv aloituksen jälkeen, n. kaksi viikkoa etukäteen (joka mulla tarkoittaisi siis että joskus kp.30 koska kiertoni on ylipitkä). Eli melkoisia mullistuksia. Tämän lisäksi myös vatsa rupesi vaivaamaan (tämä tosin osoittautui kaiketi jälkeenpäin meillä kiertäneen lievän vatsataudin aiheuttamaksi).

Kilpirauhasfoorumilla (fb:ssä) kyselin asiaa ja kommentteja ja kaikkien mielestä nuo oireeni ovat "normaaleja" aloitusoireita ja arvoillani ehdottomasti pitäisi jatkaa lääkitystä.

Mutta asian kääntöpuoli on nuo itse vajaatoiminnan oireet. Kun niitä oireita lukee listasta jostain kilpirauhasliiton sivuilta, niin joka toinen tuntuu osuvan itseen. On väsymystä, masennusta, hiustenlähtöä, kuivaa ihoa, sitä ja tätä ja tuota JA PAINONHALLINNAN VAIKEUKSIA. Mutta sitten kun sieltä foorumilta lukee sairastavien kertomana, minkälaiset ne oireet oikeasti ovat, niin musta rupesi tuntumaan että ei mulla voi sitä vajaatoimintaa olla. Toiset nukkuvat 20 tuntia vuorokaudessa ja silti ovat väsyneitä kun mulle riittää jo 8 tuntia ja olen virkeä. Rupesi tuntumaan, että olen liiotellut näitä oireita itsekseni ja että nämä kuitenkin oikeasti johtuvat vain siitä että olen pienten lasten äiti (väsyttää), imetän (hiuksia lähtee), olen atoopikko ja allergikko (kuiva iho) jne. Toiset eivät pääse sängystä ylös ja mä käyn salilla sekä juoksulenkeillä. Ainoastaan tuo painonhallinnan ongelma jäi näistä oireista multa lopulta käteen. Ei, ei, ei...joku tässä nyt ei sovi yhteen.

Olin jopa aika ahdistunut näistä tunteista, että mitä oikein teen. Olin lopulta yhteydessä lääkäriinkin ja sain käskyn lopettaa lääkityksen lääkkeen aiheuttamien oireiden vuoksi. En ole vielä lopettanut ja mietin nyt tarkkaan mitä oikein teen. Sekään ei helpota asiaa, että mitä enemmän hormonia syö purkista, sitä laiskemmaksi se oma kilpirauhanen tulee eli voin aiheuttaa itselleni vajaatoiminnan mikäli mulla ei sitä ole. Nyt olen sillä kannalla, että lopetan tyroksiinin, lisään kilpirauhasta auttavia vitamiineja ja pyydän kontrolliajan joskus syksyllä/talvella ja katson sitten tilannetta uudestaan.

Jos joku uutena menee tonne foorumeille lukemaan, niin ei kannata säikähtää. Siellä vajaatoimintaa sairastavat kertovat suurinpiirtein vajaatoiminnan olevan syy kaikkeen mahdolliseen oli se sitten vaikka se ettei alkoholista tule nousuhumalaa ollenkaan ja myös astmaan (jota sairastan itsekin). Onhan se totta, että ihmisen elimistö on todella monimutkainen ja kilpirauhashormonit ovat yksi suuri vaikuttaja koko kropan toimimiseen. Myös tutkitaan paljon kilpirauhasen ja pco:n yhteyttä. Olin lukevinani myös, että vajaatoiminnan yhteydessä joskus esiintyvä (lisä)munuaisten uupumustila aiheuttaa pco:ta. Tuonkin voi testata verikokeilla. Ihme juttu, ettei oma gyneni puhunut asiasta mitään. On asioita ja "asioita".

Anyway, metformiinia jatketaan edelleen koska se on selkeästi auttanut painonhallinnassa. Tyroksiinin lopetan ja lisään vitamiineja yms. (sinkki, seleeni, b12) ja sillä yritän parantaa olotilaani. Ai niin, epäilen että yksi suuri vaikutin tähän koko kilpirauhasasiaan on ollut se, että olen ollut käyttämättä suolaa (jodia) yli 15 vuotta. Lopetin aikanaan suolan käytön nuorena jostain syystä. Valmisruokiin yms. lisättävässä suolassa ei ole jodia, joten mulla on voinut olla jonkun sortin jodinpuutostila. Tämä on nyt korjattu ja lykkään suolaa jopa aamupuuroon:)

Tämmöttii tässä nyt kävi. Meni vähän koko kevät näitä asioita pohtiessa.

2 kommenttia:

  1. Kiva lukea tästä! Mulla on ihan kunnon vajaatoiminta. Aluksi pyörin tuolla foorumilla, mutta halusin että elämässäni on muutakin kun sairauden ajattelu ja sen ympärillä pyöriminen niin lopetin :) Olen onnellisempi näin. :)

    VastaaPoista
  2. Virpi: ihan hyvin teit. Huomasin foorumilla semmoisenkin että kaikki mahdollinen yhdistetään vajaatoimintaan ja toisaalta taas siellä koko ajan keskustellaan "nostanko lääkitystä" jne. eli semmoisia asioita joista pitäisi lääkärin kanssa jutella. Monilla ei ole varaa mennä erikoislääkärille ja sitten hakevat tk:sta yleislääkäriltä reseptin ja muuttavat sitä oman mielen mukaan. On kyllä tosi outo sairaus kun näin voi toimia. Kuitenkin kyseessä on koko kroppaan vaikuttava toiminnallinen häiriö joka minusta pitäisi ehdottomasti lääkärin seurassa korjata. Mitä netistä nyt luin koko sairaudesta niin yllättävän vähän löytyy tietoa ko. lääkkeen riskeistä. Yksi syy miksi itse rupesin epäilemään oli se, että synteettinen hirmoni laiskistaa kilpirauhasta jolloin voin aiheuttaa itselleni vajaatoiminnan vaikkei mulla semmoista olisikaan. eipä ole kiva sekään:/

    VastaaPoista

Kaikki kommentointi on tervetullutta - risut ja ruusut. Kiitos!