Pages

torstai 23. toukokuuta 2013

Ravitsemusasiaa

Olen (tai ainakin haluan olla) aika ravitsemustietoinen laihduttaja. Olen viime aikoina tutkinut aika paljon tätä kilpirauhasen toimintaa ja lääkityksiä, mutta myös erilaisia lisäravinteita ja ravinto-ohjeita joilla voisi jonkun verran ehkä aineenvaihdunnan toimintaa tsempata. Tuntuu, mitä enemmän luen, että sitä monimutkaisempi keho on.

Otetaan nyt vaikka tämä kilpirauhanen ja "hidas aineenvaihdunta". Toimiiko aivolisäke kunnolla erittäessään tsh-hormonia, entäs kilpirauhanen t4v-hormonin kanssa. Entäs kykeneekö elimistö muuntamaan hormonin t3-muotoon? Pienistä asioista tulee isoja. Yksi sairaus vaikuttaa monen muun syntyyn. tk-lääkärit eivät tunnu osaavan sanoa juuta eikä jaata ja tk:ssa ei tunnu olevan semmoista kulttuuria että erikoislääkäriä viisi esimerkiksi konsultoida. Aika  hurjaa.

Muistan kun mulle esikoista imettäessäni ja tuskaillessani paino-ongelmien kanssa nuori yleislääkärityttö vaan totesi että sen imetyksen takia se kroppa pitää niistä rasvoista vaan kiinni. Ja kaverilla lähti 20 kiloa imettäessä vaikka veti suklaata. Jostainhan tämmöiset eroavaisuudet on johduttava. Kun katsoin sen aikaisia verikokeitani niin eipä tuo t4v-arvo koskaan ollut hyvä vaan ihan alarajoilla kun pitäis olöa ylärajoilla. Lääkärin mukaan on hyvät arvot.

Että ei sitä apua vaan aina saa vaikka olisi hakenut. Itse kai olisi silloin jo pitänyt diagnosoida itseni, pyytää labrakokeiden tulokset ja mennä erikoislääkärille. Kaikilla ei vaan ole mahdollisuutta mennä erikoislääkärien vastaanotolle kun käynti maksaa satasen, verikokeet monta sataa jne. Kilpirauhasen kohdalla meinaan kaikkia kokeita ei oteta edes suomessa. Mulla ei tk-lääkäri suostunut ottamaan tuota t3-arvoakaan vielä mutta kohta on se pakko vaatia.

Yleensä tämän sairauden kanssa voi ruokavaliohoitoa käyttää ennaltaehkäisyyn, mutta akuutissa vaiheessa ei ilman lääkkeitä välttämättä pärjää. Mun ruokavalioni on kaikkien ohjeiden mukainen aika pitkälle paitsi että lopetin suolan(jodin) käytön 15 vuotta sitten ja nyt olen sen aloittanut uudestaan. Iso virhe.

Anyway, olen nyt vasta havahtunut siihen miten moneen asiaan elämässäni tämä on voinut vaikuttaa. Masennuskausiakin on ollut aika paljon ja samoin lihava aina teini-iästä saakka. Olen vetänyt einespizzoja opiskeluaikana ja syönyt hyvinkin epäterveellisesti joitain vuosia. Nutraaminenkaan ei varmasti tehnyt hyvää elimistölle ja aineenvaihdunnalle. Mutta jokuhan siinä on että se on ainut tapa ollut, millä olen kyennyt laihtumaan...paitsi nyt tämä metformiini onneksi. Huomenna menen nyt sitten gynelle katsomaan vähän että miten tästä eteenpäin. Kuukautiskierto ei ole normalisoitunut tämän kuurin myötä mutta painoa olen saanut kohta 5 (!) kiloa pois.

Ei ole helppoja asioita nämä.

Ravitsemuspuolelta mietin päivittäin sitä, mikä on lapsille parasta. Nykyään puhutaan hyvin paljon käsitellyn maidon vaaroista ja ylipäätänsä prosessoiduista tuotteista. Yhä nuoremmat sairastuvat diabetekseen ja ovat ylipainoisia. Sokeri koukuttaa. Näin tänään itseäni monta kymmentä kiloa isomman nuoren tytön (olisko joku 13 vuotias) joka mässytti irtokarkkia uimahallin pukkarissa vaihtaessaan uimapukua. Kyllä se koukuttaa ja sairastuttaa:(

Mites ne hiilarit: vähän, täysjyvää vai kokonaan pois. Hedelmäsokeri? lisäravinteet ja vitamiinit, onko ne vaan suurta bisnestä (kuten yksi sh-tuttuni sanoo) vai onko niillä oikeasti merkitystä ihmisen hyvinvoinnille.

The big picture is too big mun ymmärrettäväkseni. Tai tuntuu siltä mutta tietysti pala palalta alkaa tämä paketti selkiytyä. Ehkä tässä on mulle henkisesti raskainta se, että olen kasvanut tästä näin kauaksi ja ikäänkuin joudun opettelemaan normaaliuden uudestaan. Isä vielä toi metsältä jäniksiä kun oli  pieni mutta nykyään ostan hormoonirehuilla kasvatetun lihani paketoituna. Niin... Onneks oma pieni peltoni alkaa olemaan viljelyvalmis. Ehkä ensi kesänä otan kanoja munimaan mulle hyviä munia?

Niin ja tämän kirjoituksen poiki jutteluni erään itseäni asiantuntevamman  kanssa rasvattomista maitotuotteista (maitorahkasta esim.) että onko ne elimistölle oikeasti terveellisiä, varsinkaan siinä määrin kun niitä nykyään syödään (kaupoilla välillä jopa toimitusvaikeuksia).

Ja tein tänään jalkatreenin toisella salilla, huono treeni mutta menin sen perään saunomaan ja porealtaaseen...se teki hyvää :D




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki kommentointi on tervetullutta - risut ja ruusut. Kiitos!