Pages

maanantai 18. maaliskuuta 2013

Terveysasiaa

Muistatteko vielä kun mulla oli tammikuussa se pco-diagnoosi? No varmaan kun oon jaaritellut siitä lääkityksestä. Mut mut, silloin lääkärihän pyysi mua käymään kilpirauhastesteissä ja kävinkin.

TK-lääkärin mukaan arvoni ovat kunnossa mutta eilen illalla mulla nousi joku ihme aavistus ja epäily asiasta ja tarkistin asian. Valitettavasti tk-lääkäri oli ollut turhan optimistinen asian suhteen, TSH-arvoni oli 3.5 ja se on aivan liian korkea eli viittaa ainakin piilevään vajaatoimintaan. Viralliset viitearvot on 0-4 mutta nykyään puhutaan että oikeammat viitearvot on 0-2.5 ja tämän mukaan mulla on reippaasti yli sen arvon.

Olen tässä tänään sulatellut asiaa ja lukenut netistä vähän tästä sairaudesta (autoimmuunisairaudeksikin sitä sanotaan) ja pahalta se tuntuu, jos tästä joutuu elinikäiselle lääkitykselle. Mulla on arvot olleet siinä 2-2.5 luokkaa viime vuodet, mutta nyt siis suuri hyppäys.

Selittäisi kyllä monta asiaa tämä(kin) sairaus; väsymys, masennus, liikakilot, paleleminen...

Gyne on nyt lomalla, mutta jatkan asian selvittelyä kunhan hän tästä palaa lomalta. Toivon parasta - pelkään pahinta.

4 kommenttia:

  1. Moikka,
    täällä yksi vajaatoimintainen myös. Kilpirauhasen vajaatoiminta on parhaimmillaan erittäin helposti hallittava sairaus. Thyroxin-lääkitys toimii suurimmalla osalla hyvin ja sairaus saadaan hoitotasapainoon kohtuullisessa ajassa. Ja kun niin käy, huomaa miten paljon se parantaa elämänlaatua.:) Itse sain suorastaan taistella diagnoosin itselleni ja olin tosi iloinen kun sain lääkityksen. Sen rinnalla miten paljon parempi olo on nyt, loppuelämän lääkitys tuntuu tosi pieneltä asialta. :) Tsemppiä!

    VastaaPoista
  2. Mun äitiltä on erinäisten ongelmien takia poistettu kilpirauhanen kokonaan, joten se on tietty lääkekuurilla. Se käy kerran vuodessa kontrollissa ja sen mukaan viilaillaan lääkitystä, jos tarpeen. Ei oo paljon tarvinnut viilailla. :) Ja mitä oon muiltakin kuullut, niin elämä muuttuu totaalisesti paremmaksi kun lääkitys on kunnossa, jaksaa paljon enemmän ym. Mun mielestä tuosta vajaatoiminnasta on puhuttu nyt paljon, että ei pidä tuijottaa sokeasti niitä viitearvoja vaan mennä enemmän ihmisen voinnin mukaan. Olettais siis, että sullekin se thyroxin olis ihan paikallaan.

    VastaaPoista
  3. Kiitos kommenteista:) nyt on pahin mielen kuohuminen jo ohitse ja yritän ottaa asian rauhallisesti.

    VastaaPoista

Kaikki kommentointi on tervetullutta - risut ja ruusut. Kiitos!