Pages

lauantai 29. syyskuuta 2012

Hei vaan, taustaa

Hei vaan:)

Tämä tulee olemaan pitkä projekti, jonka etapeista haluan kirjoittaa. Vertaistukikaan ei olisi pahitteeksi:)

Allekirjoittanut on siis äiti, lapset vajaa vuotias ja kolmevuotias (toivottavasti saan vielä lisää, en kylläkään tässä painossa). Pituus on 161 cm ja paino vuonna 2007 häissä 76 kiloa, ja kahden raskauden jälkeen 95-97 kiloa. Suuri tavoite olisi päästä tuohon 76 kilon painoon. Hoikimmillani olen aikuisiällä painanut n. 65 kg joka voisi olla se lopullinen tavoite sitten joskus! Ensimmäinen tavoite olisi hyvä saavuttaa tulevan vuoden aikana, sillä näillä näkymin palaan työelämään syksyllä 2013 ja haluaisin silloin olla "entiselläni".

Mukana mua on tukemassa personal trainer ja Patrik Borgin ihanat kirjat. Tarvittaessa kalorilaskusi mutta pääsääntöisesti yritän pysyä siitä erossa.
.
Suurimmat haasteet aloittamisessa löytyvät täältä kotoa. Pienet lapset vievät paljon aikaa ja vauva jaksamista (syö edelleen öisin). Pahimpina aikoina olen niin väsynyt, että ruokailut ja kuntoilut menevät ihan mönkään. Väsyneenä meinaan syön ihan mitä sattuu. Yösyöminen liittyy myös yövalvomisiin ja unettomuuteen.

Aviomies on melkoinen herkkusuu ja vielä sitä sorttia jolle ne herkut ei kovin helposti jää. Hän kyllä polkee päivittäin töihin ja takaisin 20 km lenkin joten monet herkut palavat jo ihan silläkin. Herkkusuu puoliso kuitenkin vähän väliä ostelee kotiin kaikenlaisia nameja joista minun on tosi vaikea kieltäytyä. Tässä onkin varmasti yksi haaste saada aviomieskin mukaan tähän hommaan. Tähän mennessä ei ole vielä oikein ottanut tosissaan.

Kolmas haaste on vuosia taustalla muhinut bulimia. Raskauksien ja lapsien myötä olen siitä ehkä parantunut (vaikka tuossa ykkösen ja kakkosen välillä meinasin taas ruveta oksentamaan). Syömishäiriö tuo semmoisen haasteen tähän, että en mitenkään pysty tekemään tätä hommaa pelkällä tahdolla ja liian rankalla ohjelmalla koska sillä tavalla tulen retkahtamaan hyvinkin nopeasti ja siitä alkaa taas oksentelukierre. Syömishäiriöön liittyy olennaiselta osin historiani ja laihdutusfriikki äitini joka on mua pikkutytöstä asti haukkunut lihavaksi ja aiheuttanut erinäisiä ongelmia itsetuntoni muodostumisessa.

Tahdonvoimaa tässä on kuitenkin paljon. Vaikka se välillä hiipuisi niin on vaan annettava itselleen anteeksi ja aloitettava alusta.

Tähän mennessä

Tähän mennessä olen tehnyt jo monta asiaa: Olen solminut kuukausisopimuksen paikalliselle kuntosalille ja pääsen myös jumppiin pari kertaa viikossa samalla kortilla. Olen palkannut itselleni Personal Trainerin ja tavannut hänen kanssaan useita kertoja: ensiksi teimme kuntotestin (tuloksia myöhemmin) ja kehonkoostumusmittauksen jonka perusteella minulle laadittiin kuntosaliohjelma. Sitten pidin ruokapäiväkirjaa jonka perusteella mulle on nyt laadittu ruokailumalli jota tässä juuri opettelen hyödyntämään. Paino ei ole kuitenkaan vielä laskenut. Laitan tänne pian lähtötiedot kunhan uskaltaudun puntarille ja löydän mittanauhan jostain:)

2014
Teen tähän lyhyen tilannepäivityksen. Treenit on sujuneet hienosti, voimaa tullut kovasti lisää ja samoin kestävyyttä. Painonhallinta ei ole edennyt mihinkään. PCOS ja kilpirauhasen vajaatoiminta tulivat tuossa vuoden 2013 aikana esiin kun terveysasioita ruvettiin penkomaan muutenkin. PCOS lääkitys auttoi painoa tippumaan hirvenen, mutta kun taas syksyllä kilpirauhasarvot huononivat, painonpudotus tyssäsi. 2014 alkuvuodesta kilpirauhaslääkitys ja siihen vierelle superdieetti antamaan potkua. Ikäviä terveysasioita siis, mutta nokka kohti tulevaa!